چکیده:
هدف: جهتدهی به پژوهش و تغییر رویکرد، مسئله و موضوع آن، غایتی است که مجموعه وسیعی از کنشگران دولتی و غیردولتی، اعم از بخش صنعت، خصوصی و گروههای اجتماعی در پی آن هستند؛ اما این جهتدهی و به تعبیر دقیقتر، حکمرانی پژوهش چگونه امکانپذیر است؟ مقاله حاضر برای پاسخ به این سؤال و سؤالهای مشابه آن اجرا شده است.
روش: مقاله حاضر از نوع مروری است و پژوهشگران بر اساس انواع 16گانه مرور ادبیات، شیوه مرور روایتی را در پیش گرفتهاند. بدین منظور، مبتنی بر دانش قبلی و جستوجوها ادبیات موجود در عرصه حکمرانی پژوهش، تحلیل و در سه دسته ماهیت، گستره و ابزارهای حکمرانی پژوهش طبقهبندی شد.
یافتهها: مبتنی بر شبکه مضامین و تحلیلهای حاصل از ادبیات، جوهره حکمرانی و پس از آن حکمرانی پژوهش، بهعنوان «ساخت و اعمال اقتدار روی کنشگران وابسته متقابل» تبیین شد. بر اساس بینش بهدستآمده، گستره ادبیات موجود در عرصه حکمرانی پژوهش، در دو بخش رویکردهای کلان و خُرد طبقهبندی شد. ویژگیهای منحصربهفرد عالم پژوهش (بهویژه نقش برجسته سطح خرد، یعنی پژوهشگران در نظام علم) خردمایه نقد دو رویکرد شد که به تلفیق رویکردها و ارائه جعبه ابزار حکمرانی پژوهش انجامید.
نتیجهگیری: مبتنی بر جوهره حکمرانی و تلفیق رویکردها و با توجه به ویژگی منحصربهفرد نظام علم، جعبه ابزار حکمرانی پژوهش برای تغییر موقعیت تصمیمگیری پژوهشگران یا تفسیر ایشان از آن موقعیتها، مشتمل بر 4 سبک ارائه شد که عبارت است از: وادار کردن پژوهشگران، تجهیز کردن (یا نکردن) پژوهشگران، تشویق پژوهشگران و پیشنهاد بازتفسیر موقعیت برای پژوهشگران. در راستای فهم و بهکارگیری دقیق این ابزارها، واسطهگری ویژگیهای معرفتی حوزهها/رشتههای مختلف در این اثرگذاری و همچنین، واکنشهای ممکن پژوهشگران به این ابزارها نیز بررسی شد.
Objective: Directing research and changing its approach, problem and subject is the goal pursued by a wide range of governmental and non-governmental actors (including industry, private sector, social groups, etc.). But how is this Direction and, more precisely, the governance of research possible? This article is designed to answer this and other similar questions. Methods: The present article is a review of literature and researchers have adopted a narrative review method based on sixteen types of literature reviews. Therefore, based on previous knowledge, they have analyzed the existing literature in the field of Research Governance and classified it into three categories: nature, scope and tools of research governance. Results: Based on the network of themes and analyses obtained from the literature, the essence of governance and the governance of research was explained as "construction and exercise of authority over interdependent actors". Based on this insight, the existing literature in the field of research governance was classified into two sections: macro and micro approach. The unique features of the research world (especially the prominent role of the micro-level, ie researchers in the science system) cause the critique of the two approaches and, as a result, the combination of approaches and the presentation of the research governance toolkit. Conclusion: Based on the nature of governance and by combining approaches and considering the unique feature of the science system, the research governance toolkit to change the decision-making situation of researchers or their interpretation of those situations, including styles: forcing researchers, equipping (or not) Researchers, inducing them and re-interpreted those situations. In order to realize and use these tools accurately, the mediation of epistemological features of different fields in this effect as well as possible reactions of researchers to these tools have been investigated.