چکیده:
هدف: پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از استرس شغلی و تعارض کار – خانواده بر بهزیستی روانشناختی مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص بود. روش: جامعه آماری پژوهش شامل تمام مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش اسنثنایی کشور که از آنها 1030 نفر به روش نمونهگیری غیرتصادفی و داوطلبانه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل فرم کوتاه پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، پرسشنامه استرس شغلی اورلی و گیردانو (1980)، پرسشنامه تعارض کار- خانواده کارلسون (2000) بودند. دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS تجزیه و تحلیل قرار شدند. یافتهها برازندگی مطلوب الگوی فرضی را با دادهها تایید کردند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که استرس شغلی و تعارض کار -خانواده بهطور مستقیم موجب کاهش بهزیستی روانشناختی میشود. یافتههای پژوهش رابطه منفی بین استرس شغلی و تعارض کار -خانواده را تایید کرد و نشان داد که متغیر تعارض کار - خانواده سهم بیشتری در بهزیستی روانشناختی داشته است.
Objective: The purpose of this study was to design and test a model of job stress and work-family conflict on the psychological well-being of educators in special learning disability centers. Method: The research population included all instructors of special learning disability centers under the auspices of Iran's Exceptional Education Organization, of which 1030 people were selected by non-random and voluntary sampling. The research instruments included the short form of Reef Psychological Welfare Questionnaire (1989), Orly and Girdano Job Stress Questionnaire (1980), and Carlson Family-Work Conflict Questionnaire (2000). Data were analyzed using structural equation method and AMOS software. Results: The findings confirmed the good fit of the hypothetical model with the data. Conclusion: Job stress and work-family conflict directly reduce psychological well-being. There was a negative relationship between job stress and work-family conflict. Finally, work-family conflict variable had a greater share in psychological well-being.