چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش سبک زندگی منتظرانه بر فرهنگ مهدویت دانشش آمشوزا متوسش ه دو
بوده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع آزمایشی با پیش آزمو ش پس آزمو با گروه گواه بشود. اامهشه آمشار ششام
کلیه دانش آموزا دوره ابتدایی شهرستا بجنورد ش به تهداد 2185 نفر ش بود و از کسانی که نمره پیش آزمو آ ها از حشد
میانگین در پرسش نامه کمتر بوده است، تهداد 60 نفر به روش نمونه گیر تصشادفی سشاده انتاشا ششدند و 30 نفشر در
گروه آزمایش و 30 نفر در گروه گواه ، گمارش تصادفی شدند و دوره آموزش با گروه آزمایش با بسته آموزششی سشبک
زندگی منتظرانه در ده السه یک ساعته انجا شد. از هر دو گروه کنترل و آزمایش با پرسش نامه، قب و بهشد از آمشوزش،
پیش و پس آزمو گرفته شد. ابزار گردآور داده ها، پرسش نامه فرهنگ مهدویت حسین زاده و همکارا ) 1388 ( بود که
روایی ابزار، از نوع صور و محتوایی بود که مورد تایید اساتید و خبرگا قرار گرفت و پایشایی آ هشا از طریش ق آلفشا
کرونباخ 83 / 0 برآورد گردید. اهت تحلی داده ها از آزمو کواریانس با نساه 21 نشر افشزار spss اسشتفاده ششد. نتشای
پژوهش نشا داد در بهد شناخت، با تواه به اینکه س ح مهنادار 56 / 0 محاسبه گردیشد و ایشن میشزا از 05 / 0 بیششتر
است، فرضیه تایید نشد و در بهد انتظار ظهور ) 26 / 1 = t و 02 / 0 = p (، بهد ایما و باور قلبی ) 09 / 4 = t و 00 / 0 = p( و بهشد
فلسفه غیبت ) 14 / 2 = t و 01 / 0 = p (، تفاوت مهنادار بین دو حالت پیش آزمو و پس آزمو مشاهده گردیشد ؛ امشا در بهشد
آگاهی به فلسفه ظهور ) 79 / 0 = t و 09 / 0 = p(، تفاوتی بین دو حالت مشاهده نشد؛ بشدین مهنشا کشه آمشوزش گروهشی دوره
سبک زندگی منتظرانه بر ابهاد انتظار ظهور، ایما و باور قلبی و فلسفه غیبت، از مولفشه هشا مقیشا فرهنشگ مهشدویت
تاثیرگذار؛ اما بر مولفه ها شناخت و آگاهی به فلسفه ظهور در دانش آموزا اثرگذار نبوده است. یافته هشا ایشن م الهشه
نشا می دهد که آموزش دوره سبک زندگی منتظرانه در افزایش فرهنگ اعتقاد بشه مهشدویت دانشش آمشوزا مش ی توانشد
تاثیرگذار باشد و آموزش ها مستقیم این دوره، در کنار دیگر شیوه ها تربیتی توصیه می گردد
خلاصه ماشینی:
نتـايج پژوهش نشان داد در بعد شناخت ، با توجه به اينکه سطح معناداري ٠/٥٦ محاسبه گرديـد و ايـن ميـزان از ٠/٠٥ بيشـتر است ، فرضيه تأييد نشد و در بعد انتظار ظهور (١٢٦=t و ٠٠٢=p)، بعد ايمان و باور قلبي (٤٠٩=t و ٠٠٠=p) و بعـد فلسفه غيبت (٢١٤=t و ٠٠١=p)، تفاوت معناداري بين دو حالت پيش آزمون و پس آزمون مشاهده گرديـد؛ امـا در بعـد آگاهي به فلسفه ظهور (٠٧٩=t و ٠٠٩=p)، تفاوتي بين دو حالت مشاهده نشد؛ بـدين معنـا کـه آمـوزش گروهـي دوره سبک زندگي منتظرانه بر ابعاد انتظار ظهور، ايمان و باور قلبي و فلسفه غيبت ، از مؤلفـه هـاي مقيـاس فرهنـگ مهـدويت تأثيرگذار؛ اما بر مؤلفه هاي شناخت و آگاهي به فلسفه ظهور در دانش آموزان اثرگذار نبوده است .
براي بررسي نقش آموزش دوره سبک زندگي منتظرانه به شيوه گروهي بـر فرهنـگ مهـدويت دانش آموزان , ميانگين و انحراف استاندارد گروه نمونه (پيش آزمون ـ پـس آزمـون ) در مؤلفـه هـاي مختلف فرهنگ مهدويت به صورت جداگانه در جدول شماره پنج گزارش شده است .
تفاوت معناداري بين فرهنگ مهدويت ازنظر مؤلفه شناخت بين دانش آموزان بعد از آموزش دوره هاي سبک زندگي منتظرانه به وجود نيامده است که ميتوان اين گونه تبيـين نمـود که فراگيران در يک جامعه اسلامي و با فرهنگ و تربيت اسلامي، شناخت و آگـاهي دارنـد کـه از طريق تربيت رسمي و غيررسمي به آن ها منتقـل شـده اسـت ؛ لـذا از بعـد شـناختي ايـن آمـوزش هـا به اندازه ابعاد ديگر تأثيرگذار نخواهد بود.