چکیده:
بسیاری از مشکلات افراد شاغل در سازمانها، ناشی از ضعف آموزش است. با توجه به اهمیت آموزش در کاهش خسارات جانی و مادی ماموران مرزبانی که نمونههای این خسارتها در یگانهای مستقر در مرز کم نیست، هدف از این پژوهش آگاهی از میزان اثربخشی آموزشهای ارائهشده در مرکز آموزش ثامنالائمه مشهد بر فراگیران مرزبانی و ارائه راهکارهای عملی بهمنظور ارتقای اثربخشی آموزشهای مزبور است. این تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق، 55 نفر فارغالتحصیلان دوره دوم مرزبانی است که بهطور تمام شمار مورد پرسش قرارگرفتهاند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامههای محقق ساخته در موردسنجش واکنش و رفتار آنها بر اساس مدل کرک پاتریک است. برای تجزیهوتحلیل دادهها نرمافزار spss استفادهشده است. یافتههای بهدستآمده نشان میدهد اثربخشی آموزشها بر رفتار فراگیران، ازنظر فرماندهان آنها حدود 75 درصد و ازنظر خود فراگیران حدود 8/73 درصد بوده است. فرضیه صفر آزمون دوجملهای مبنی بر برابر بودن نسبت معدلهای کوچکتر یا مساوی 80 با نسبت معدلهای بزرگتر از 80 رد شده است و نسبت معدلهای بزرگتر از 80 بیشتر است. نتایج حاصله از پرسشنامه واکنش حاکی از رضایت فراگیران از کلیت اجرای دوره در حد 2/72 درصداست. بررسی متغیر یادگیری بر اساس معدل فراگیران حاکی از اثربخشی آموزشها در حد 27/84 درصد است. با توجه به اینکه متغیر واکنش نسبت به دو متغیر یادگیری و رفتار اثربخشی کمتری داشته است، ضروری است نسبت به سازماندهی و اصلاح برنامهریزی اجرایی دورهها اقدام شود و کیفیت محتوای آموزشی ارتقا یابد. همچنین دروسی که تاثیر مطلوب بر ارتقای عملکرد و کارایی فراگیران نداشته است، حذف یا تقویت گردند.
Many of the problems of employees of organizations are due to poor training. According to the
importance of training in reducing the loss of life and property of border guards that examples
of these damages of border units are not small, the purpose of this study is to understand the
effectiveness of provided training of Samen Al-Aimeh Training Center of Mashhad on border
learners and provide practical solutions to enhance the effectiveness of these trainings. This
research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in aspect of method. The
statistical population of this research is 55 graduates of the second border course who have been
interviewed in the form of full census. Data collection tools are researcher-made questionnaires
to measure their reaction and behavior based on the Kirkpatrick Model. Data were analyzed
through descriptive statistics Spss. Findings show that the effectiveness of training on learners'
behavior was about 75% and 73.8% from the point of view of their commanders and learners
themselves, respectively. Null hypothesis of the binomial test that the ratio of GPAs less than or
equal to 80 to the ratio of GPAs greater than 80 has been rejected. And the ratio of grades
greater than 80 is higher. The results of the reaction questionnaire indicate that the learners’
satisfaction with the total implementation of the course is 72.2%. The study of the learning
variable based on the learners' GPA indicates that the effectiveness of the trainings is 84.27%.
Considering that the reaction variable was less effective than the two variables of learning and
behavior, it is necessary to organize and modify the executive planning of the courses and
improve the quality of educational content. Also, courses that have not had a positive effect on
improving the performance and efficiency of learners must be eliminated or strengthened.
خلاصه ماشینی:
هدف اصلي تحقيق حاضر، آگاهي از ميزان اثربخشي آموزش هاي ارائه شده در مرکز آموزش موردمطالعه و پاسخگويي به اين سؤال اصلي اسـت کـه اثربخشي آموزش هاي مرکز آموزش ثامن الائمه مشهد بر فراگيران دوره دوم مرزباني چقدر است ؟ در هر پژوهشي، آگاهي از پيشينه مربوط به موضوع آن در انجام موفق پژوهش موردبحث راهگشا است ، زيرا از اين طريق است که محقق يا محققان با، ديدگاه ها و يافته هاي پژوهشگران ديگر آشنا ميشوند.
با در نظر گرفتن مطالعات و پژوهش هاي صورت گرفته در خصوص اثربخشي آموزشي، ملاحظه ميشـود کـه تـاکنون در زمينه تأثير آموزش هاي ارائه شده در مراکز آموزش درجه داري مرزباني در پيشبرد و موفقيت مأموريت هـاي محولـه بـه آن يگان مطالعه ويژه و تخصصي نشده است ، از سويي گهگاه خطاها و غفلت هايي در انجام وظايف مأموران مرزباني مشاهده ميشود که انجام اين تحقيق ميتواند در اصلاح و بهبود نظـام آموزشـي جـاري در مراکـز آمـوزش درجـه داري مرزبـاني به خصوص مرکز آموزش ثامن الائمه کارساز باشد.
قابل توجـه آنکه اين پژوهش در زمره پژوهش هاي کمي است کـه بـا اسـتفاده از روش ارزشـيابي آموزشـي کـرک پاتريـک ، ميـزان اثربخشي آموزش هاي مرکز آموزش ثامن الائمه مشهد بر فراگيران دوره دوم مرزباني در سه سـطح واکـنش ، يـادگيري و رفتار سنجيده ميشود.
همچنين با بررسي و تجزيه وتحليل داده هاي مربـوط بـه متغيـر يـادگيري کـه نشـان ميدهـد معـدل نمـرات فراگيـران شرکت کننده در دوره دوم مرکز آموزشي ثامن الائمه مشهد بيش از ٨٠ است ، نتيجـه گرفتـه ميشـود کـه يـادگيري ايـن فراگيران در حد مطلوب است و اثربخشي آموزش هاي اين مرکز بر روي يادگيري آنان در حد زيادي اسـت .