چکیده:
امروزه مدیریت زنجیره ارزش جهانی پایدار به عنوان یکی از ابعاد برجسته رقابتپذیری شرکتهای جهانی شناخته میشود. مدیران به منظور اتخاذ سیاستهای مناسب برای گذار از زنجیره ارزش سنتی به زنجیره ارزش جهانی پایدار و پاسخ به مطالبات ذینفعان و فشارهای بیرونی به یک چارچوب تحلیل استراتژیکی، سیاستگذاری و تصمیمگیری با رویکرد توسعه پایدار نیاز دارند. هدف تحقیق حاضر شناسایی و استخراج مولفههای مناسب استراتژیکی به منظور توانمندسازی مدیریت زنجیره ارزش جهانی جهت دستیابی به پایداری، است. با توجه به گستره ادبیات تحقیق در جنبههای مختلف پایداری زنجیره ارزش جهانی، در این تحقیق از روش فراترکیب استفاده شده است. بر اساس نتایج تحقیق، 171 مولفه شناسایی و استخراج شد که در قالب 40 تم و 8 مقوله ارائه شده است که به عنوان اجزای مدل توانمندسازی مدیریت زنجیره ارزش پایدار محسوب میشوند. مقولات استخراج شده عبارتند از محرکهای توسعه مدیریت زنجیره ارزش پایدار، فشارهای خارجی، توانمندسازهای مدیریت زنجیره ارزش پایدار، اقدامات مدیریت زنجیره ارزش پایدار، نتایج اجتماعی مدیریت زنجیره ارزش پایدار، نتایج زیست محیطی مدیریت زنجیره ارزش پایدار و نتایج اقتصادی مدیریت زنجیره ارزش پایدار.
Today, sustainable global value chain management is recognized as one of the prominent dimensions of global companies' competitiveness. Managers need a framework for strategic analysis, policy-making and decision-making with a sustainable development approach in order to adopt appropriate policies for the transition from a traditional value chain to a sustainable global value chain and to respond to stakeholder demands and external pressures. The purpose of this study is to identify and extract the appropriate strategic components for enabling global value chain management to achieve sustainability. Due to the scope of the research literature on various aspects of global value chain stability, the meta-synthesis method has been used in this research. Based on the research results, 171 components were identified and extracted, which are presented in the form of 40 themes and 8 categories, which are considered as components of the sustainable value chain management enabling model. The extracted categories are: drivers of sustainable value chain management development, external pressures, sustainable value chain management enablers, sustainable value chain management acts, social results of sustainable value chain management, environmental results of sustainable value chain management and economic results of sustainable value chain management.
خلاصه ماشینی:
هدف تحقیق حاضر شناسایی و استخراج مؤلفه های مناسب استراتژیکی به منظور توانمندسازی مدیریت زنجیره ارزش جهانی جهت دستیابی به پایداری، است .
بر اساس نتایج تحقیق ، ١٧١ مؤلفه شناسایی و استخراج شد که در قالب ٤٠ تم و ٨ مقوله ارائه شده است که به عنوان اجزای مدل توانمندسازی مدیریت زنجیره ارزش پایدار محسوب می شوند.
بـه منظور دستیابی به اهداف این تحقیق ، مبتنی بر روش فراترکیب ، مطالعات گذشته در حـوزه مـدیریت زنجیــره ارزش جهــانی شناســایی، مقایســه و بررســی تطبیقــی شــده و مؤلفــه های اصــلی توانمندسازی مدیریت زنجیره ارزش جهانی پایدار شناسایی می شود.
با توجه به این که روش فراترکیب مبتنی بر بررسی اطلاعات و یافته های استخراج شده از مطالعات کیفی مشابه یا مرتبط با موضوع تحقیق ، انجام می شود، از داده های ثانویه شـامل اسـناد و مـدارک گذشته ، مانند همه پژوهش های صورت گرفته ، اعم از پژوهشی و مروری در حـوزه مـدیریت زنجیره ارزش جهانی پایدار استفاده شده است .
به همین منظور در تحقیق حاضر سعی شده است با استفاده از روش فراترکیب و تحلیل تحقیقات گذشته ، مؤلفه ها و عوامل مرتبط با توانمندسازی مدیریت زنجیره ارزش پایدار شناسایی و استخراج شوند.
Sustainable supply chain management in the fast fashion industry: An analysis of corporate reports.
Supply Chain Management: An International Journal, 17(5), 531–543.
Sustainable supply chain management: Confirmation of a higher-order model.
Analysis of enablers for implementation of sustainable supply chain management - A textile case.
A framework of sustainable supply chain management: moving toward new theory.