چکیده:
المدينة الفاسدة أو الديستوبيا هي عبارة عن تنحّي الإنسان عن مبادئ الأخلاق وضياعه واندثاره في التعصّبات والرذائل، وارتبطت معاني هذه المدينة بالأدب والسياسة والفلسفة البشرية وقد شرقت شمسها وبانت معالمها بوضوح من بدايات عصر النهضة الأوروبية حينما سيطر الإنسان المعاصر على الطبيعة واختلق قوانين اجتماعيّة وسياسيّة للسلطة. ولا شك أنّ هناك علاقات بين هذه التعاريف والمجتمع العربي عامةً والعراقي خاصةً. ارتبطت الرواية العراقية الحديثة ارتباطاً وثيقاً بالأدب الديستوبي، وما يحدث من تحوّلات في الواقع العراقي، واندثار منظومة من القيم، واستفحال لوجوه الفساد، وسلطة الخوف من الحاضر والآتي؛ سنان أنطون من الروائيين العراقيين الذين التفتوا إلى هذه المدينة في رواياتهم وقد ظهرت بصورتها الشاملة. هذا البحث وفق المنهج التوصيفي-التحليلي يهدف إلى الكشف عن سمات الديستوبيا وإيضاح مدلولاتها ودوالها التي تمّ استدعاؤها في رواية "يا مريم" للروائي العراقي سنان أنطون، وكما ظهرت لنا النتائج بأنّ الروائي بنی هذه المدينة حسب التطرّف الإيديولوجي من البعث حتّى المتطرفين الانتحاريين، ثمّ ركز علی الموت غير الطبيعي سيّما في الحروب والإعدامات، والاغتيالات، وأيضاً عبّر عن دمار البيئة والتراث العراقي حيث دمّرتها الحرب وكثرتها، وأهمّ موضوع تطرّق إليه الروائي هي الطائفية المتشدّدة في العراق والمجازر التي حصلت من الطائفية.
دیستوپیا (Dystopia) یا ویرانشهر، تکامل یافته پا پس گذاری بشریت از فضیلتهای اخلاقی ومیل به سوی رذايل اخلاقی وگمگشتگی وفرو رفتن در تعصبات میباشد، و شهر و جامعهای است که در ان بدی و پلیدی حاکم شده و نقطه مقابل یک اتوپیا یا جامعه ارمانی (ارمانشهر یا مدینه فاضله) است. این مفهوم ریشه در فلسفه دارد و زندگی در ان، به دلیل چیرگی معضلات و زشتیها، دلخواه هیچ انسانی نیست. ترسیم یک جهان دیستوپیایی و احتمال وقوع ان در اینده، معمولا به منظور هشدار به مردم در مورد ادامه یا افزایش رذالت ها و معضلات اجتماعی صورت گرفته است. تلاش انسان اکثر مواقع به ساخت دیستوپیا منجر شده است. این اصطلاح با مسايل سیاسی، فلسفی وجامعهشناختی ارتباطی تام دارد که در دوره تجددگرایی اروپا بیشتر خود را نمایان ساخت، و حکومتها برای تسلط بر ملتها قوانین فرمانبردار خلق نمودند. در این بین مفهوم ویرانشهری با جوامع عربی ارتباطی تنگاتنگ دارد و عراق را میتوان قربانی این مفهوم دانست. هر انچه در عراق معاصر روی میدهد همانند از بین رفتن مکارم اخلاقی، مردسالاری، فساد طبقه حاکم، و ترس از حال و اینده، همه جزيی از ویرانشهری است. سنان انتون از جمله نویسندگانی است که به ویرانشهر توجه خاصی دارد و این در رمان های وی تجلی یافته است. این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی با هدف تبیین جنبههای ویرانشهری در رمان یا مریم اثر سنان انتون به نگارش در امده است، و در نتیجه ان خواهیم دید که تعصبات مذهبی یکی از مهمترین دلایل ظهور این ویران شهری است.
Reflect on writers’ intellectual traits, we see most of them in pursuit of a modern society in which they find themselves needless, or a society of peace and tranquility, but the reality is something other than what they wish for because turmoil and unrest fluctuates in their works and are driven by the sense of despair surrounding them, which is exactly the opposite of Utopia, and on the opposite side, dystopia was born, especially in the novel. From his childhood, Sinan Antoon opened his eyes to war, famine, boycott, and repression and his life has been filled with catastrophes. So, in his novel, dystopia is seen widely, and intensified after 2003 war because Iraq experienced an unimaginable destruction. In the novel Al-Fihris (Index), Sinan Antoon points to a corner of environmental devastation, alien domination, war, and abnormal death that the present study seeks to discover using an analytical descriptive.