چکیده:
راهنمایی تحصیلی دوره دکتری نقش مهمی در موفقیت این دوره دانشگاهی دارد. اساتید راهنما در ارائه راهنمایی تحصیلی شیوهها، سلایق و باورهای مختلفی دارند. مطالعه این ویژگیها و انسجامبخشی آنها در چارچوبهایی نظری (سبکهای راهنمایی تحصیلی) رویکردی است که میتواند زمینهساز پدید آوردن فهمی عمیقتر از پدیده راهنمایی و همچنین ساخت ابزارهایی برای شناسایی و ارزیابی وضعیت راهنمایی تحصیلی دوره دکتری باشد. بر همین اساس در این پژوهش با استفاده از روش مرور روایتی، ادبیات حوزه آموزش عالی در منابع داخلی (25 مقاله) و خارجی (58 مقاله) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و 6 سبکشناسی برای راهنمایی تحصیلی دوره دکتری شناسایی شد که عبارتند از سبکشناسی اندرسون، گور، گاتفیلد، مینهارد و همکاران، مورفی و همکاران، و ویلکیناس. این سبکشناسیها در مقاله توصیف شده و یک مقایسه کلی نیز میان آنها صورت گرفته است. بررسی این سبکشناسیها نشان داد که ابعاد تربیتی و اخلاقی راهنمایی تحصیلی و همچنین تفاوتهای موجود میان راهنمایی گروههای تحصیلی مختلف، مهمترین موضوعات مغفول در این سبکشناسیها میباشد. به علاوه مشخص شد که عمدهی تمرکز این سبکشناسیها بر یکی از اهداف دوره دکتری (پرورش پژوهشگران) بوده و میتوان ارائه سبک شناسیهایی با تمرکز بر هدف مهم دیگر دوره دکتری (تولید علم) را نیز پیشنهاد نمود.
IntroductionThe doctoral program plays an important role in the implementation of university missions and scientific development through original research and training of future scientists and researchers. On the other hand, research shows that the success of this course is influenced by factors, one of the most important of which is supervision. Supervisors have different methods, tastes and beliefs in providing supervision. The study of these characteristics and their integration in the theoretical frameworks (academic supervision styles) is an approach that can pave the way for a deeper understanding of the supervisory phenomenon as well as build tools for identifying and evaluating doctoral supervision status.Methodin this study, using the method of narrative review, the literature in the field of higher education in internal resources (25 articles) and external (58 articles) was examined and analyzed.Results6 stylistics were identified for doctoral supervision, which are stylistics: Anderson, Gurr, Gatfield, Mainhard et al., Murphy et al., And Vilkinas. These stylistics are described in the article and a general comparison is made between them.DiscussThe study of these stylistics showed that the educational and moral dimensions of academic supervision, as well as the differences between the guidance of different educational groups, are the most important issues neglected in these stylistics. In addition, it was found that the main focus of these stylistics is on one of the goals of the doctoral course (educating researchers) and it can be suggested to provide stylistics focusing on another important goal of the doctoral course (science production).It should be noted that stylistic studies due to the practical approach as well as conceptual coherence, can help to improve the status of doctoral guidance, because contemplation of different styles of academic supervision and attention to their various dimensions by supervisors can by creating knowledge of different angles of academic supervision will lead to improving the quality of this process.
خلاصه ماشینی:
بر همين اساس در اين پژوهش با استفاده از روش مرور روايتي، ادبيات حوزه آموزش عالي در منابع داخلي (٢٥ مقاله ) و خارجي (٥٨ مقاله ) مورد بررسي و تحليل قرار گرفت و ٦ سبک شناسي براي راهنمايي تحصيلي دوره دکتري شناسايي شد که عبارتند از سبک شناسي اندرسون ، گور، گاتفيلد، مينهارد و همکاران ، مورفي و همکاران ، و ويلکيناس .
اهميت اين موضوع تا بدان حد است که پژوهش هاي مختلفي در مورد نحوه انتخاب مناسب استاد راهنما و معيارهاي آن انجام شده است ؛ به عنوان مثال Salehi Omran, Aghdaie and (٢٠١٢) Hashemkhani در پژوهش خود با نقد روش ذهني و شهودي در انتخاب استاد راهنما، 1 1- Research Education شيوه اي را مبتني بر ٢ روش تصميم گيري چند معياره (فرايند تحليل سلسله مراتبي ١ براي اولويت بندي و يافتن ميزان اهميت شاخص هاي انتخاب استاد راهنما) و روش TOPSIS براي رتبه بندي و مقايسه بين اساتيد راهنما، براي انتخاب استاد راهنماي دوره دکتري، بيان نموده اند.
بهرامي و همکاران نيز در پژوهش خود بر ضرورت زمينه سازي دانشگاه براي تبادل تجربه بين اساتيد تازه کار و باتجربه به منظور توسعه هويت حرفه اي آنان تأکيد کرده اند که يکي از ابعاد اين تبادل تجارب مربوط به راهنمايي تحصيلي است (٢٠٢٠ ,Salimi &Bahrami, Zabardast ) چراکه همانطور که رابرت و همکاران بيان کرده اند از جمله ابعاد صلاحيت حرفه اي اعضاي هيأت علمي، "آشنايي با روشهاي پژوهش و مديريت طرح هاي پژوهشي ، آشنايي با اصول و مباني مشاوره فردي ، گروهي و سازماني " (١٤٧ ,٢٠١٨ ,Jafari &Nabavi, Aminbeidokhti ) ميباشد که اين موارد رابطه وثيقي با ايفاي نقش راهنمايي تحصيلي توسط اعضاي هيأت علمي دارند.