چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی رابطه اشتیاق تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی با سرزندگی تحصیلی انجام گرفت.
روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را کلیهی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی رشت در سالتحصیلی 98-1397 تشکیل میدادند که از میان آنها 200 دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامهی سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانیزاده (1391)، پرسشنامهی تابآوری تحصیلی ساموئلز (2004)، پرسشنامهی اشتیاق تحصیلی اسکاوفیلی و همکاران (2002) و پرسشنامهی کمک طلبی آموزشی پیتریچ و همکاران (1991) پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.
نتایج: یافتهها نشان داد که بین اشتیاق تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی با سرزندگی تحصیلی دانشجویان رابطهی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریبا 23 درصد از کل واریانس سرزندگی تحصیلی دانشجویان براساس متغیرهای اشتیاق تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی قابل پیشبینی است (01/0> p).
نتیجهگیری: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که اشتیاق تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی از متغیرهای مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانشجویان میباشد که لزوم توجه مسئولین و دستاندرکاران نظام آموزشی را به سوی اینگونه متغیرها طلب میکند.
Introduction: The purpose of this study was to investigate the relationship between academic achievement, academic achievement and academic resilience with academic vitality.
Methods: The research method was descriptive correlational. The statistical population of the study consisted of all students of Rasht University of Medical Sciences in the academic year of 2017-2018 among which 200 students were selected by cluster random sampling method and Hussain Chari and Dehghanizadeh (2012) academic vitality questionnaire, Samuels (2004) Academic Resiliency Questionnaire, the Scavophilia et al. (2002) Academic Resistance Questionnaire, and the Peterich et al (1991) Educational Assistance Questionnaire were answered. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression analysis.
Results: The findings showed that there is a significant positive relationship between academic achievement, academic achievement, and academic resilience with students' academic vitality. Also, the results of regression analysis revealed that approximately 23% of the total variance of students' academic life was predictable based on the variables of academic desire, academic help and academic resilience (p
Conclusions: Therefore, it can be concluded that academic enthusiasm, academic help and academic resilience are variables related to students' academic vitality that require attention of educational authorities and authorities towards such variables.