چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر وفاداری زنیان شرکتکننده در فعالیتهای تفریحی-ورزشی بود.
روش: روش پژوهش ازنوع پیمایشی و بهلحاظ هدف، کاربردی بود۳۶۱نفر از دانشجویان استان بوشهر که در ورزش های تفریحی شرکت داشتند، بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامة محقق ساخته بود که در چهار بخش عوامل ورزشی (۱۳ سوال)، عوامل تفریحی (۱۴ سوال)، عوامل فرهنگی (۷ سوال)، عوامل هنری (۸ سوال) و وفاداری (۱۳ سوال) تنظیم شد. پرسشنامهها پس از تایید روایی محتوا و سازة آن از طریق تحلیل عاملی، در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. دادههای پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری در محیط نرمافزار پی.ال.اس. تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که عوامل ورزشی، تفریحی و فرهنگی به ترتیب با ضریب مسیر (۴۷۸/ ۰)، (۲۸۵/ ۰) و (۳۹۰/ ۰) بر وفاداری دانشجویان مشارکتکننده در ورزشهای تفریحی اثر مستقیم و معناداری داشتند. همچنین مشخص شد که عوامل هنری بر متغیر وفاداری تاثیر معناداری ندارد.
Introduction: The aim of this study was to investigate the factors affecting the loyalty of women participating in recreational-sport activities. Methods: The research method was applied and targeted. 361 students from Bushehr province who participated in recreational sports were selected based on Cochran formula and sampling method as a statistical sample. The data collection tool was a researcher-made questionnaire that set up in four parts of sports factors (13 questions), recreational factors (14 questions), cultural factors (7 questions), art factors (8 questions) and loyalty (13 questions) Became. The questionnaires were provided to the statistical sample after confirmation of content validity and its structural analysis. The research data were analyzed using structural equation model in the PLS software. Findings: The results showed that sport, recreational and cultural factors had a direct and significant effect with path coefficient (0.478), (0.285) and (0.390) on the loyalty of students participating in recreational sports. It was also found that art factors did not have a significant effect on loyalty variable.