چکیده:
هدف از این تحقیق،بررسی میزان تقویت مهارتهای زبانآموزی(گوشدادن،خواندن،صحبت کردن و نوشتن)و همچنین بررسی و تدوین کتابهای زبانانگلیسی دورهی راهنمایی بر مبنای اصول یادگیری و روش تدریس نوین ارتباطی1است.
در این تحقیق از«روش زمینهای»2بهره گرفته شد و سؤال اصلی این بود که:«آیا کتابهای زبانانگلیسی دورهی راهنمایی در جهت رشد و تقویت مهارتهای شنیداری،سخنگفتن،خواندن و نگارش و همچنین،بر مبنای اصول یادگیری و روش تدریس ارتباطی انتخاب و تنظیم شدهاند؟»
جامعهی آماری شامل تمامی معلمان مرد و زن زبانانگلیسی دوره راهنمایی مناطق نوزدهگانهی شهر تهران و همچنین کلیهی کارشناسان برنامهی درسی بود که مسؤولیت تدوین کتابهای زبانانگلیسی دورهی راهنمایی را بر عهده داشتند.به منظور انتخاب گروه نموه از میان معلمان زن و مرد،از روش نمونهگیری تصادفی از نوع خوشهای استفاده شد و مناطق 1،5،6،15 و 18 شهر تهران انتخاب شدند.به علاوه،همهی کارشناسان برنامهی درسی که تعداد آنها 10 نفر بود،در پژوهش شرکت کردند و از آنها نمونهگیری به عمل نیامد.
تعداد معلمان زن و مرد که در سال تحصیلی 82-1381 به تدریس زبانانگلیس دورهی راهنمایی مشغول بودند،1110 نفر بود.با توجه به حجم جامعه و با استفاده از فرمول حجم نمونهی کوکران3،تعداد نمونههای آماری 215 معلم زن و مرد در نظر گرفته شد.از هر منطقه،13 مدرسه راهنمایی دخترانه و 9 مدرسهی راهنمایی پسرانه به طور تصادفی انتخاب شدند.در هر منطقه،43 پرسشنامه توسط معلمان زن و مرد پر شد و در کل،215 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند.ابزار جمعآوری اطلاعات،یک پرسشناهی بسته پاسخ دارای 40 «سؤال بسته پاسخ»4و یک«سؤال باز پاسخ»5بود.یکی از عمدهترین نتایج حاضر این است که:محتوای کتابهای زبانانگلیسی دوره راهنمایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان در حد مطلوبی در جهت رشد و تقویت مهارتهای یادگیری(شنیداری،سخن گفتن، خواندن و نگارش)،و همچنین اصول روش تدریس ارتباطی انتخاب و تنظیم نشده است.در پایان مقاله،یک مدل پیشنهادی توسط محقق دربارهی مؤلفههای تدریس فعال و به کارگیری و رعایت آنها در محتوای کتابها و در فرایند تدریس برای اصلاح و تدوین کتابهای مزبور ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"تدوین کتابهای زبانانگلیسی دورهی راهنمایی بر مبنای اصول یادگیری و روش تدریس نوین ارتباطی1است.
در این تحقیق از«روش زمینهای»2بهره گرفته شد و سؤال اصلی این بود که:«آیا کتابهای زبانانگلیسی دورهی راهنمایی در جهت رشد
و تقویت مهارتهای شنیداری،سخنگفتن،خواندن و نگارش و همچنین،بر مبنای اصول یادگیری و روش تدریس ارتباطی انتخاب و
جامعهی آماری شامل تمامی معلمان مرد و زن زبانانگلیسی دوره راهنمایی مناطق نوزدهگانهی شهر تهران و همچنین کلیهی کارشناسان
برنامهی درسی بود که مسؤولیت تدوین کتابهای زبانانگلیسی دورهی راهنمایی را بر عهده داشتند.
تعداد معلمان زن و مرد که در سال تحصیلی 82-1381 به تدریس زبانانگلیس دورهی راهنمایی مشغول بودند،1110 نفر بود.
دوره راهنمایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان در حد مطلوبی در جهت رشد و تقویت مهارتهای یادگیری(شنیداری،سخن گفتن،
خواندن و نگارش)،و همچنین اصول روش تدریس ارتباطی انتخاب و تنظیم نشده است.
دربارهی مؤلفههای تدریس فعال و به کارگیری و رعایت آنها در محتوای کتابها و در فرایند تدریس برای اصلاح و تدوین کتابهای مزبور
آموزش و یادگیری زبان خارجی را بیش از پیش افزایش داده است.
1. بررسی برنامهی درسی زبان انگلیسی دورهی راهنمایی
دوره راهنمایی و معلمان این درس،تفاوت معنیدار وجود دارد؟روش تحقیق
برای انتخاب گروه نمونهی مورد تحقیق از میان معلمان زن و مرد،
درجهی آزادی دو از مقدار خی دو جدول 99/5 بزرگتر است، فرض صفر،یعنی نبود شباهت بین نظرات دو گروه مورد مطالعه با
درسی زبانانگلیسی دورهی راهنمایی و معلمان این دوره با 95 درصد
برنامههای درسی این دوره را متناسب با دانشآموزان طراحی کنند.
9. به علت این که مفاهیم زبان انگلیسی برای دانشآموزان(به"