چکیده:
مقدمه: کمشنوایی بر ابعاد مختلف زندگی تأثیر میگذارد درحالیکه استفاده از برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه با نتایج مطلوبی همراه است.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر نیمرخ حافظه فعال و حافظه آیندهنگر دانشآموزان کمشنوا انجام شد.
روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. در این پژوهش ۲۴ پسر کمشنوا که به روش در دسترس از مدارس شهرکرد انتخاب شده بودند، شرکت داشتند. آزمودنیها به دو گروه ۱۲ نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه را در ۱۰ جلسه دریافت کردند، در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزارهای پژوهش مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان و پرسشنامه حافظه آیندهنگر گذشتهنگر بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر نیمرخ حافظه فعال و حافظه آیندهنگر آزمودنیها تأثیر معناداری داشت (۰/۰۰۰۱P).
نتیجهگیری: از برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه میتوان برای بهبود حافظه فعال و حافظه آیندهنگر دانشآموزان کمشنوا بهره برد و برنامهریزی برای استفاده از این برنامه برای آنها اهمیت ویژهای دارد.
Introduction: Hearing loss affects different aspects of life, while the use of a cognitive rehabilitation program based on memory is associated with desirable outcomes.
Aim: The aim of present study was to investigation the effectiveness of cognitive rehabilitation program based on memory on the working memory profile and prospective memory in hearing loss students.
Method: The present research was a quasi-experimental study with pre-test, post-test design and control group. The participants were 24 male hearing loss students from schools in Shahr-e-Kord city who selected through convenient sampling method. Subjects were divided into experimental and control groups, each group consisted of 12 students. The experimental group received 10 sessions of cognitive rehabilitation program based on memory, while the control group did not. The instruments of research were working memory test battery for children and prospective and retrospective memory questionnaire. Data were analyzed by MANCOVA.
Results: The results showed that cognitive rehabilitation program based on memory had a significant effect on the working memory and prospective memory in the experimental groups (P
Conclusion: According to the findings, cognitive rehabilitation program based on memory improved working memory profile and prospective memory in hearing loss students. So, this program can be used to improve of working memory profile and prospective memory of these students and planning for providing of cognitive rehabilitation program based on memory for them have special importance.