چکیده:
مقدمه: اختلال یادگیری از جمله مشکلات شایع در بین کودکان است که عدم تشخیص و درمان به موقع آن آسیب جدی به زندگی حال و آینده کودک وارد میکند.
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر نوروتراپی بر میزان مشکلات یادگیری در دانشآموزان مبتلا به این اختلال بود.
روش: روش پژوهش، شبه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با یک گروه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی کودکان مراجعه کننده اختلال یادگیری در سال ۱۳۹۶ که به کلینیک امام حسین (ع) وابسته به آموزش و پرورش استان یزد بودند، که از بین آنها ۲۳ نفر از دانشآموزان با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. بیماران طی ۱۰ جلسه تحت درمان نوروتراپی قرار گرفتند. ابزارهای بهکار رفته در تحقیق شامل پرسشنامهی اختلال یادگیری کلورادو ویلکات و همکاران (۲۰۱۱) و همچنین الکتروآنسفالوگرافی کمی بود. تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تی زوجی) و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخهی ۲۰ انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که نوروتراپی بر کاهش میانگین نمره کل اختلالات یادگیری با توجه به سطح معنیداری آزمون t زوجی (۰/۰۵≤p) از ۰/۰۵ کمتر است از این رو میتوان گفت بعد از اجرای نوروتراپی میزان تفاوت بین متغیر اختلالات خواندن، شناخت اجتماعی، اضطراب اجتماعی، مشکلات فضایی و ریاضی دانشآموزان در پیشآزمون- پسآزمون دارای تفاوت معنادار است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، نوروتراپی میتواند به عنوان یک روش درمانی در اختلال خواندن، مشکلات مربوط به شناخت اجتماعی، اضطراب اجتماعی، مشکلات فضایی و مشکل ریاضی و در نهایت باعث بهبود اختلالات یادگیری شود.
Introduction: Learning disabilities are among the most common problems of children that can seriously damage the present and future life of a child if they are not diagnosed and treated timely.
Aim: This study aimed to investigate the effect of neurotherapy on the rate of learning disabilities in students who suffer from this disorder.
Method: A quasi-experimental research method with a one-group pretest-posttest design was used. The statistical population of the study consisted of all children with learning disabilities who referred to Imam Hossein (AS) clinic of Yazd (as a clinic affiliated to the Education Organization) in 2017, out of which 23 students were selected using a convenience sampling method. Patients underwent neurotherapy for ten sessions. The tools used in the study included the Colorado Learning Disability Questionnaire (Wilcott et al., 2011) and Quantitative Electroencephalography. Data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (paired t-test) by SPSS Version 20.
Results: The results showed that neurotherapy led to a decrease in the mean total score of learning disorders. As the significance level of paired t-test (p≤0.05) was less than 0.05, it could be said that reading disorders, social cognition problems, social anxiety, spatial and mathematical difficulties in students have significant differences in the pre-test and post-test.
Conclusion: According to the results, neurotherapy can be used as a method for the treatment of reading disorders, social cognition problems, social anxiety, and spatial and mathematical difficulties, and it can improve learning disabilities.