چکیده:
مقدمه: آموزش مبتنی بر مغز، مشارکت هدفمند راهبردهایی است که در زمینه عملکرد مغز در متن آموزش اعمال میشود و سبب اثرگذاری بر یادگیری میشود.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ریاضی به روش مغز محور بر اهمالکاری تحصیلی، درک مطلب و سرعت یادگیری دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع مطالعات آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی شهر گرگان در سال ۱۴۰۰ تشکیل دادند که ۳۰ نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و گواه (۱۵ نفر) جایگزین شدند. جمعآوری اطلاعات براساس مقیاس اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راث بلوم، ۱۹۸۴)، آزمون درک مطلب محقق ساخته و زمانسنج صورت گرفت و گروه آزمایش، آموزش مبتنی بر مغز را دریافت نمودند. داده‏ها از طریق آزمون کوواریانس چند متغیری (مانکووا) با نرمافزار SPSS نسخه ۲۵ تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که آموزش ریاضی به روش مغز محور موجب کاهش اهمالکاری تحصیلی (۰/۰۱>P، ۱۸۴/۹۲۴=F)؛ افزایش درک مطلب (۰/۰۱>P، ۸۰/۵۰۴=F) و سرعت یادگیری (۰/۰۱>P، ۱۶۵/۵۵۹=F) در دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی میشود.
نتیجهگیری: از آنجاییکه آموزش ریاضی به روش مغز محور بر اهمالکاری تحصیلی، درک مطلب و سرعت یادگیری دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی تأثیرگذار بود، پیشنهاد میگردد برای پیشرفت دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی، آموزش مغز محور برای کلاسهای عادی و کودکان دارای ناتوانیهای یادگیری در برنامههای آموزشی گنجانده شود.
Introduction: Brain-based teaching is the purposeful application of brain function strategies for teaching that affect learning.
Aim: The study evaluated the effectiveness of brain-based mathematics teaching on academic procrastination, comprehension, and learning rate of students with Attention Deficit Hyperactivity disorder.
Method: This study was experimental with a pretest-posttest design and a control group. The population was students with Attention Deficit Hyperactivity disorder in Gorgan in 2021. Thirty people were randomly selected and grouped into two experimental (N=15) and control (N=15) groups. Data were collected based on the Academic Procrastination Scale (Solomon and Rothblum, 1984), a researcher-made comprehension test, and a timer, and the experimental group received brain-based teaching four times a week for eight sessions. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance (MANCOVA) with SPSS software version 25.
Results: The results showed that mathematics education by brain-based method reduces academic procrastination (P.504) and learning speed (P
Conclusion: Since brain-based math education affects academic procrastination, comprehension and learning speed of students with Attention Deficit Hyperactivity disorder, it is suggested that for the development of students with Attention Deficit Hyperactivity disorder, brain-based teaching should be adopted for normal classes and children with learning disabilities in curricula.