چکیده:
ادراک گردشگران از ویژگی های شخصیتی یک مقصد، از جمله مهمترین عواملی است که بر انتخاب مقصد از سوی آنان تأثیرگذار است. اما علیرغم اهمیت این موضوع، شناسایی صفات شخصیتی مقاصد گردشگری کشور و ایجاد هویتی منحصربه فرد برای آنان بندرت در کانون توجه مطالعات گردشگری قرار گرفته است. بنابراین، هدف این پژوهش، شناسایی مهمترین ویژگی های شخصیتی استان گیلان به عنوان یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری کشور با استفاده از روش تحقیق کیفی و تحلیل محتوا است. در بخش نخست، از طریق انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 11 خبره در حوزه های گردشگری و بازاریابی و تحلیل محتوای داده های متنی و کدگذاری آن ها، 55 ویژگی شخصیتی شناسایی و سپس 65 ویژگی از مطالعه معتبرترین تحقیقات انجام پذیرفته در خصوص مقاصد گردشگری نیز به آن ها اضافه شد. پس از حذف موارد تکراری یا غیرمرتبط، لیستی نهایی از 102 صفت شخصیتی تنظیم شد. در بخش دوم و آخر تحقیق، این مجموعه از صفات شخصیتی در اختیار گروه دیگری از خبرگان گردشگری، بازاریابی و روانشناسی قرار گرفت تا نزدیک ترین ویژگی های شخصیتی را برای توصیف استان انتخاب کنند. در این مرحله، آن دسته از ویژگی هایی که امتیاز 4 و بالاتر را کسب نمودند در لیست باقی ماندند و مابقی از لیست حذف شدند. در انتهای این مرحله، 16 ویژگی شخصیتی برای توصیف استان گیلان در لیست باقی ماند که بر اساس شباهت ها و روابط موجود میان این ویژگی ها، در قالب سه بعد بی نظیر، خونگرم و صاحب سبک دسته بندی شدند.
Tourists' perception of the personality characteristics of a destination is one of the most important factors that influence their choice of destination. But despite the importance of this issue, identifying the personality traits of the country's tourism destinations and creating a unique identity for them has rarely been the focus of tourism studies. Therefore, the purpose of this research is to identify the most important personality traits of Guilan province as one of the most popular tourism destinations in the country, using qualitative research and content analysis method. In the first part, through conducting semi-structured interviews with 11 experts in the fields of tourism and marketing and analyzing the content of interview data and encoding them, 55 personality traits were identified and then 65 personality traits from the most researches done for tourism purposes were also added to these. After removing duplicates or unrelated, the list consisting of 102 personality traits was set. Then in the second part of the study, this comprehensive collection of personality traits was provided to another group of tourism, marketing, and psychology experts to select the closest personality traits to describe the province. At this point, those features that earned score 4 and above remained on the list and the rest of the list was removed. At the end of this stage, 16 personality traits remained in the list for describing the Guilan province as a tourist destination, classified according to the similarities and relationships between these features, in three dimensions: unique, warm, and stylish.