چکیده:
در فرهنگ مردم باستان پرندگان دارای نیروهای ماوراء الطبیعی و شگفت هستند. گاه نقشی سمبلیک به آنان می دهند؛ آنان را موجوداتی ارزشمند ، قابل احترام و دارای تقدس می دانند و گاه نیروهایی ضد دیوی به آنان نسبت می دهند. در اساطیر، عناصر و پدیده های آسمانی به شکل و هیئت پرنده توصیف می شود. نگاه سهراب به پرندگان چون سایر عناصر خلقت، فراسویی است . او نیز چون نیاکان باستانی خویش پرنده را پیوند دهندۀ زمین به آسمان و تجلیاتی از پدیده های آسمانی( صاعقه، طوفان، خورشید)، آزادی، زندگی ،الهام غیبی و دارای فرّۀ ایزدی می داند. سهراب در پی برهم زدن برخی باورهای عامیانه است که در میان مردم عصرحاضر نهادینه شده است. هدف از این جستار دریافتی تطبیقی میان برخی باورهای باستانی و افکار شاعر مورد بحث در این مقوله است. از این رو نگارنده ابتدا به تحلیل اعتقادات دیرین در زمینۀ سه پرندۀ باز ،کلاغ وکبوتر پرداخته و سپس بازتاب آن افکار و باورها را در شعر سهراب مورد واکاوی قرارداده است. نگارشگر این سطور در پی آن است که به دریافتی مشترک میان اعتقادات ادیان کهن و شعر سهراب دست یابد.
In the culture of the ancient people, birds have supernatural and wonderful powers. Sometimes they are given a symbolic role and considered valuable, respected and sacred beings; and anti-demonic forces are attributed to them. In mythology, celestial elements and phenomena are described in the form of birds. Sohrab's view of birds, like other elements of creation, is transcendence. Like his ancient ancestors, he considers the bird to be the link between earth and sky and a manifestation of celestial phenomena (thunderbolt, storm, and sun), freedom, life, occult inspiration as well as a charisma. Sohrab seeks to disrupt some of the folk beliefs that have been institutionalized among the people of the present age. The purpose of this research is to make a comparative understanding between some of the ancient beliefs and the thoughts of the poet discussed in this subject. Therefore, the authors first analyze the ancient beliefs about the three birds include hawk, crows and pigeons; and then examine the reflection of those thoughts and beliefs in Sohrab's poetry. The author seeks to obtain a common understanding between the beliefs of ancient religions and poetry of Sohrab. It is concluded that Sohrab Sepehri has a special view on three birds of hawk, pigeons and especially crows. In this regard, he has paid attention to the rituals of Mithraism and Mazdiyasna.
خلاصه ماشینی:
همچنين در مورد سهراب نيز کتابهايي به نگارش در آمده است که در برخي از آنها اشاراتي به ديدگاههاي اين شاعر نسبت به طبيعت و پرندگان وجود دارد؛ از جمله مهدي شريفان ( ١٣٩٠) کتاب به رنگ معما.
( رک: همان : ٢٧٨) پرندگان از ديرباز موجوداتي مقدس محسوب مي شدند و تنها در ميان آنها مرغ کمک ٢، پرنده اي اهريمني است ؛ همين امر نشان از مراتب تقدس اين موجودات دارد.
نيلوفر که نماد شکفتگي و رويش است ، به درون سينه اش راه مي ٢ - نيز رک : قلي زاده ، ١٣٩٢: ١٨٧ و ١٨٨) ٣ - نوعي باز( رک:همان : ١٨٠) يابد و مرغ افسانه بر دور گنبد، که مکاني مقدس است ، مي چرخد و به درون معبد پر مي کشد و باز تصويري از به خاک افتادن در برابر محراب نمايان مي شود و شايد بتوان گفت در اين شعر نوعي حالت مراقبه و مکاشفه و جوشيدن روح ايماني در درون شاعر را تصور کرد.
( صداي پاي آب : ٢٨١) در اين شعر سهراب چون جوي آبي است که در گذر خود از هر گوشه و کنار به پديده هاي طبيعي سرک مي کشد از سرنوشت آب ، از عادت سبز درخت ، از صداي پر بلدرچين ، از رنگهاي شکم هوبره و همه و همه چيز خبر دارد و تنها چيزي که درک نمي کند افکار انسانهاست چرا که مي گويد : من نمي دانم که چرا مي گويند اسب حيوان نجيبي است کبوتر زيباست .