خلاصه ماشینی:
"این طرز فکر ناشی از آن احساستحقیرآمیز نسبت به کسب درآمد بود.
همانطور که بارها از طریق این مقالاتتوضیح دادهام یک شرکت خصوصی ارگانی مردمیاست و از طریق کسب درآمد فرصت مییابد کهمسئولیتهای خود را در قبال جامعه انجام دهد.
ولی مفهوم این نکته آن نیست که هدف اصلیشرکت باید کسب درآمد باشد.
این داستان در حقیقت نمونهای از روحیهحاکم بر بازار شهر اوزاکا بود و ثابت کرد برای یکمدیر کوشا و مستقل،تجارت یک وظیفه است.
یکی از صاحبان این فروشگاهها روزیوضعیت دشوار خود را برایم چنین بازگو کرد: «هنگامی که رقیب ما کالایی را به قیمتده هزار ین(77 دلار)میفروشد ما نمیتوانیم قیمتبالاتری بر روی آن بگذاریم.
فروشگاهشما مشخصات و خدمات خاص خود را دارد کهممکن است مغازه دیگر فاقد آنها باشد.
به اعتقاد من،در این مورد او دو اشتباهمرتکب میشد:اول آنکه تصور میکرد کهنرخگذاری عامل تعیینکنندهی موفقیت در کسب وکار است و دوم ارزش آن کالا را در بازار با قیمتآن،برابر فرض میکرد.
در حقیقت این مبلغ برایاستفاده از امکان مناسب،شنیدن موسیقی(به تصویر صفحه مراجعه شود)روحانگیز و تمامی امکاناتی که در آن محل دراختیار مشتریان قرار میگیرد،هزینه شده است.
امکان دارد برخی مشتریان از شمادلیل این تفاوت قیمت را جویا شوند،در آنصورت باید در پاسخ بگویید:این تفاوت ناشی ازارزش افزوده این جنس است که در این محل بهشما عرضه میشود.
» منظور من از واژه«ارزش افزوده معنوی»تمامی خدمات جدی است که یک مؤسسه تجاریآن عرضه میکند و همه تسهیلاتی را که برایحیات اقتصادی خود به کار میگیرد نمیتوان بههمه کارکنان را در یک شب آموزش داد."