چکیده:
هویت هر شخص به آن فرد ویژگیای میبخشد که او را از سایر افراد متمایز میسازد. افزایش استفاده از اینترنت و شبکههای اجتماعی بین جوانان سبب شکلگیری محیطی جدید با عنوان «دنیای مجازی» و به دنبال آن، «هویت مجازی» شده است. در پژوهش حاضر، با هدف واکاوی هویت جوانان و با بهرهگیری از روشهای توصیفی- تحلیلی و پیمایشی، تفاوت بین هویت افراد در دو دنیای واقعی و مجازی در دهستان سررود جنوبی شهرستان بویراحمد بررسی شد. گردآوری دادههای مورد نیاز از طریق روشهای میدانی (پرسشنامه) و اسنادی صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل جوانان ساکن دهستان سررود جنوبی بود که از آن میان، 376 نفر در بیست سکونتگاه روستایی به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و هدفمند انتخاب شدند و مورد آزمون قرار گرفتند. ابعاد مورد بررسی در تحقیق حاضر نیز شامل هویت مذهبی، هویت خانوادگی، هویت مدرن (امروزی) و هویت قومی بود. نتایج نشان داد که بین هویت واقعی و هویت مجازی جوانان با خوداختلافی 68/0 تفاوت وجود دارد؛ همچنین، بیشترین و کمترین خوداختلافی با میانگین 85/1 و 24/0-، بهترتیب، به هویت خانوادگی و هویت امروزی برمیگردد؛ به دیگر سخن، میانگین هویت خانوادگی در دنیای واقعی بیش از دنیای مجازی و میانگین هویت امروزی در دنیای واقعی کمتر از دنیای مجازی است. همچنین، نتیجه تحلیل آزمون پیرسون نشان داد که بین همه ابعاد هویت در دو دنیای واقعی و مجازی روابط معنیدار وجود دارد؛ این همبستگی در ابعاد هویت مذهبی و خانوادگی منفی و در ابعاد هویت امروزی و هویت قومی مثبت است.
The identity of a person gives that person some attributes making him/her distinguishable among other people. This study aimed at analyzing the youth’s identities and studying the differences between their identities in real and virtual worlds in Southern Sarroud sub-district of Boyer-Ahmad County in Iran. The required data were collected through field methods (questionnaire) and document methods. The statistical society of the research included the youth living in this sub-district. Based on the Cochran formula, 376 people in 20 rural settlements were selected using purposive and multi-stage cluster sampling and then, they were tested. The studied dimensions in this research included religious, family, modern and ethnic identities. The results showed that there was a self-disagreement of between the real and virtual identities of the youth while the maximum and minimum self-disagreements were related to the family identity and modern identity with average rates of 1.85 and -0.24, respectively; that is, the average family identity in the real world is more than that in the virtual world and the average modern identity in the real world is less than that in the virtual world. Also, the results of the Pearson test indicated that there were significant relationships between all the dimensions of the identity in the real and virtual worlds while in the dimensions of religious and family identities, the correlation was negative and in the dimensions of modern and ethnic identities, the correlation was positive.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماري مورد نظر (يعني، جوانان روستايي دهستان سررود جنوبي شهرستان بويراحمد) به عنوان جامعه اي در حال گذار نيز از شرايط يادشده در کشورهاي نيمه سنتي و از جمله کشور ما مستثنا نيستند و با توجه به حضور گسترده آنها در فضاي مجازي و امکان ظهور و بروز هويت هاي مختلف توسط افراد و ديگر ويژگيهاي فضاي مجازي، مسئله اين است که «آيا هويت اين افراد در دنياي واقعي با هويتي که آنها در فضاي مجازي به نمايش ميگذارند، متفاوت است ؟» و «آيا ابعاد مختلف هويت (خانوادگي، مذهبي، امروزي و قومي) در زندگي روزمره با ابعاد هويت هاي مجازي ارتباط دارند؟».
پيشينه تحقيق يافته هاي پژوهش ذکايي و خطيبي (٢٠٠٧ ,Zokaei and Khatibi) نشان ميدهد که حضور مستمر و فعال در فضاي مجازي و استفاده مداوم از امکانات متعدد و منحصربه فرد اينترنت به ويژه تعامل و تبادل اطلاعات با ساير کاربران متعدد و متفاوت باعث شکل گيري و تقويت هويت امروزي و بازانديشانه در بين کاربران ايراني به ويژه کاربران جوان ايراني ميشود.
network society فضاي مجازي و هويت فرهنگ به عنوان مؤلفه اي از ارزش هاي پذيرفته شده در هر جامعه و شيوه زندگي و عادات و رسوم و همچنين ، هنجارهايي که افراد از ان پيروي ميکنند، همواره به وجودآورندٔە هويت و ضامن بقا و دوام جوامع بوده است (٢٠١١ ,Amini Faskhoudi).
The Virtual space and evolution of national identity in Iran )case study: city of Tehran(.
The relationship between cyber space and gender identity, case study of the internet users in Kashan, Iran.