چکیده:
«توین بی Arnold Toynbee» مورخ مشهور انگلیسی(1889-1973م) سالهای فراوانی از عمر خود را صرف بررسی تاریخ و تمدنهای گوناگون بشری کرده است. وی تمدن اسلامی را رقیب اساسی تمدن غربی دانسته و در بررسیهای خود به نقاط ضعف و قوت این دو رقیب دیرینه اشاره کرده است. وی از شخصیتهای معتقد به منجی در آخرالزمان است و اعتقادات منجیگرایانه او از دین مسیحیت ناشی شده است. نگاه وی به منجی، با عینک پیشرفت و تکنولوژی تمدن غرب صورت پذیرفته و وی مهدی سودانی را مظهر منجی شمشیر به دست انگاشته است. وی با بررسی شخصیت مهدی سودانی و عملکردش بر این باور است که منجی در تمدن اسلامی شاخصههایی دارد که با منجی تمدن غربی در بسیاری از زمینهها متفاوت است. با این حال نگاه «توین بی» به تمدن اسلامی بسیار امیدوارانه است و لذا میتوان از نگاه تمدنی وی در تقریب بین ادیان و تقویت اعتقاد به منجی بهره گرفت. در این نوشتار برآنیم تا دیدگاه توین بی درباره شاخصههای منجی در تمدن اسلامی را توضیح داده و به نقد و بررسی آن اقدام نمائیم. شمشیر به دست بودن، استفاده از ابزارهای قدیمی، قدرت روحانی و نیروی توانای معنوی و خلأ نظریهپردازی در عصر جدید از جمله شاخصههایی است که توین بی برای منجی در تمدن اسلامی برشمرده است. تحلیل و مطالعه آثار «توین بی» نگاه خاص و ویژه او را نسبت به منجی شمشیر به دست آشکار ساخته و راز نگاههای متفاوت وی به اسلام را بر ملا خواهد ساخت. «توین بی» تنها از زاویه «مهدی سودانی» به منجی شمشیر به دست نگریسته است. در حالی که این امر زوایای دیگری نیز دارد که ما به برخی از آنها در این پژوهش اشاره مینمائیم. به هر حال دیدگاههای توین بی در مورد منجی و آینده جهان، نقاط مشترکی با آموزه مهدویت و آرمانهای آن دارد، و به همین دلیل، میتواند زمینه شکوفایی پژوهش در آموزههای مهدوی مرتبط را فراهم نماید.
The famous English historian "Arnold Toynbee" (1889-1973 AD) has spent many years of his life studying the history and various human civilizations. He mentions these two long-time rivals. His view of the savior has been done with the glasses of progress and technology of Western civilization and he has considered Mehdi Sudani as the embodiment of the savior of the sword. Examining the personality of Mehdi Sudani and his performance, he believes that the savior in Islamic civilization has characteristics that are different from the savior of Western civilization in many ways. However, Twain B.'s view of Islamic civilization is very hopeful, and therefore his civilized view can be used to reconcile religions and strengthen the belief in a savior. In this article, we will try to explain Twain Bey's view on the characteristics of a savior in Islamic civilization and critique it. Getting a sword, using old tools, spiritual power and spiritual strength, and theorizing in the new age are some of the characteristics that Twain Bey has listed as a savior in Islamic civilization. Analysis and study of Twain Bey's works will reveal his special view of the savior of the sword and will reveal the secret of his different views on Islam."Twin Bey" has only looked at the savior of the sword from the perspective of "Mahdi Sudani". While this has other angles, some of which we mention in this study. However, Twain Bey's views on the savior and the future of the world have much in common with the doctrine of Mahdaviat and its ideals, and for this reason, can provide the ground for the flourishing of research in related Mahdist teachings.
خلاصه ماشینی:
نگاه تمدنی توین بی به منجی شمشیر به دست از بررسی تاریخ و شخصیت محمد مهدی سودانی برای او حاصل شده است.
4. خلأ نظریهپردازی در عصر جدید توین بی با بررسی منجی شمشیر به دست که در نظر وی در مهدی سودانی بروز و ظهور پیدا کرده و همچنین تفکر حاکم بر عثمانیها به وجود نوعی خلأ نظریهپردازی در دایره مسلمانان اشاره میکند: در سال 1926 کنفرانس خلافت در قاهره دادند تا بتوانند برای تطبیق یک نظام تاریخی اسلامی با احتیاجات یک عصر نوگرا کاری بکنند هر کسی که سوابق این کنفرانس را بررسی کند معتقد خواهد شد که خلافت مرده است بدین سبب که پان اسلامیسم خفته است.
از دیدگاه او شیعه زیدی و امثال مهدی سودانی که توان مقابله با این تمدن را ندارند، محکوم به شکست هستند؛ چرا که دستشان از تجهیزات روز تهی است و توان تطبیق با تمدن غرب را ندارند «با توجه به آینده دورتر همانطور که ذکر شد امکان آن وجود دارد که در دامان اسلام نهضت روحانی جدیدی که به صورت یک دین جهانی در خواهد آمد پرورش یابد البته تمام این پیشگوییها در صورتی جامه عمل خواهد پوشید که جهان فعلی بتواند بر خطراتی که آن را تهدید میکند پیروز شود»(توین بی، 1355ش: 252).