چکیده:
مقدمه: خودکارآمدی موجب تاثیرگذاری بر شیوه ی تفکر، احساس، انگیزش و رفتار فرد می گردد. با توجه به اینکه خودکارآمدی یکی از مهم ترین و قوی ترین مؤلفه های پیش بینی کننده برای پیشرفت تحصیلی است و به دلیل تأثیر انگیزه پیشرفت در موفقیت دانشجویان، پژوهش حاضر به منظور بررسی ارتباط میان خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانشجویان اتاق عمل استان خوزستان طراحی شده است.
روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی است که بر روی 225 نفر از دانشجویان کارشناسی رشته اتاق عمل در سطح استان خوزستان که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند، انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه نامه انگیزش تحصیلی (AMS) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان (CASES) جمع آوری شدند. آنالیز دادهها با استفاده از نرم افزار 19 spss و آزمونهای آمار توصیفی و تحلیلی انجام شد.
نتایج: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که خودکارآمدی دانشجویان اتاق عمل استان خوزستان، بالاتر از حد متوسط است و انگیزه این دانشجویان، در سطح بسیار خوب گزارش شد. به طور کلی روند خودکارآمدی دانشجویان از سال اول تا سال چهارم تحصیل، سیر صعودی داشت. انگیزه دانشجویان اتاق عمل بهبهان، دزفول و آبادان از اهواز بیشتر است و دانشجویان اتاق عمل شوشتر از کمترین میزان انگیزه برخوردارند. بین خودکارآمدی و تمام ابعاد انگیزش تحصیلی ارتباط مثبت و معنادار یافت شد.
نتیجهگیری: باتوجه به اینکه خودکارآمدی دانشجویان اتاق عمل استان خوزستان، بالاتر از حد متوسط گزارش شده و انگیزه بسیار خوبی نیز دارند، همچنین بین خودکارآمدی و انگیزه تحصیلی ارتباط مثبت و معناداری یافت شده است. لذا جهت پیشرفت و موفقیت روزافزون این دانشجویان، لازم است برنامه هایی کاربردی جهت افزایش میزان خودکارآمدی و انگیزه توسط مسئولین ذیربط تدارک دیده شود و کمبوها و نواقص موجود که منجر به کاهش انگیزه و خودکارآمدی میشوند را نیز برطرف نمود.
Introduction: Self-efficacy influences the way of thinking, feeling, motivation and behavior of the individual. Considering that self-efficacy is one of the most important and foremost predictors for academic achievement and due to the effect of the motivation of progress in student success, the present study have been designed to evaluate the relationship between self-efficacy and academic motivation of operating room students in Khuzestan province.
Methods: This descriptive-analytic study was conducted on 225 undergraduates operating room in the province of Khuzestan who were selected by stratified random sampling. Data were collected using AMS and student self-efficacy questionnaire (CASES). The data were analyzed using descriptive and analytical statistics using SPSS software.
Findings: The results of data analysis showed that the students' self-efficacy in the operating room in Khuzestan province was above average and the motivation of these students was reported to be very good. Generally, the self-efficacy process of students was rising from the first to the fourth year of study. The motivation for the operating room students in Behbahan, Dezful, and Abadan is more than Ahwaz, and operating room students of Shushtar have the lowest motivation. There was a positive and significant correlation between self-efficacy and all aspects of academic motivation.
Conclusion: Considering that self-efficacy of operating room students in Khuzestan province is higher than the average reported and have a very good motivation, there is also a positive and significant relationship between self-efficacy and academic motivation. Therefore, in order to improve the success of these students, it is necessary to provide appropriate programs to increase the level of self-efficacy and motivation by the relevant authorities and to eliminate the existing comforts and deficiencies that lead to a reduction in motivation and self-efficacy.