چکیده:
به دنبال شیوع ویروس کرونا، تعطیلی مدارس و لزوم تداوم آموزش در سال تحصیلی، معلمان ناگزیر از ارائه آموزش در شبکههای اجتماعی گردیدند. هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، فهم تجربه زیسته والدین دانشآموزان دوره اول ابتدایی از چالشهای آموزش مجازی در شبکههای اجتماعی به دلیل شیوع ویروس کرونا بود که با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از پرسشنامه مصاحبه نیمهساختمند بود. بر این اساس، با رویکرد نمونهگیری هدفمند و روش معیار، والدینی که فرزندان آنان حداقل یک ماه از آموزش مجازی در شبکههای اجتماعی استفاده نمودند، انتخاب شدند و بر اساس اشباع نظری نهایتاً 16 نفر مصاحبه شدند. تحلیل مصاحبهها، با استفاده از الگوی کلایزی و روش تحلیل مضمون انجام شد. پس از استخراج و دستهبندی موضوعی، محاسن و معایب آموزش مجازی در شبکههای اجتماعی در پنج مقوله آموزشی (محاسن: جلوگیری از عقب ماندگی تحصیلی و ایجاد فرصت خلاقیت؛ معایب: عدم تمایل به انجام تکالیف کلاسی و کاهش پایبندی به مقررات نظم و انضباط کلاسی)، اجتماعی (محاسن: آزادی عمل دانشآموزان و نظارت بیشتر والدین؛ معایب: حذف فعالیت گروهی و تنبلی و حواسپرتی دانشآموزان)، فرهنگی (محاسن ورود آموزش مجازی به عرصه نظام تعلیم و تربیت و ایجاد تجربه جدید؛ معایب: حذف کاریزمای حضور معلم و خستگی و بیحوصلگی برخی از والدین)، اقتصادی (محاسن کاهش هزینه ایاب و ذهاب و صرفهجویی در زمان ایاب و ذهاب؛ معایب: وقتگذاری جهت آموزش‏های تکمیلی و هزینه تهیه سخت‏افزار لازم) و فنی (ارتقاء سواد رسانهای والدین به عنوان حسن؛ معایب: عدم جذابیت بصری ویدئوها و عدم تسلط به فنآوری اطلاعات) طبقهبندی شدند با توجه به مشکلات و معایبی که توسط والدین عنوان گردید، طراحی زیرساختهای منسجم و اثربخش جهت ارائه آموزش مجازی ضرورت می یابد.
Following the outbreak of the coronavirus, the closure of schools and the need to continued education in the school coerces, teachers were forced to provide training on social networks. The main purpose of the present study was to understand the lived experience of parents of first course of elementary school students in the challenges of virtual education in social networks due to the Outbreak of coronavirus, which was implemented using phenomenological methods. The data collection method was to use a semi-structured interview questionnaire. Accordingly, with a targeted sampling approach and standard method, parents whose children have used virtual education on social media for at least a month were selected, and 16 people were finally interviewed based on theoretical saturation.
Interview analysis was performed using a cleavage model and thematic analysis method. After extracting and categorizing the topic, the advantages and disadvantages of virtual education in social networks in five educational categories (advantages: preventing academic backwardness and creating opportunities for creativity; Disadvantages: unwillingness to complete class assignments and reduction of adherence to class discipline regulations), Social (advantages: student freedom of action and greater parental supervision; Disadvantages: Elimination of group activity and laziness and distraction of students), cultural (advantages: entering virtual education into the education system and creating new experiences; Disadvantages: eliminating the charisma of teacher presence and fatigue and boredom of some parents), Economic (advantages : reducing travel costs and saving travel time; disadvantages: time for additional training and the cost of providing the necessary hardware) and technical (improving media literacy of parents as good; disadvantages: lack of visual appeal of videos and Lack of mastery of information technology ) were classified. In addition to the disadvantages mentioned by parents, it is necessary to design a coherent and effective infrastructure for providing virtual education
خلاصه ماشینی:
پس از استخراج و دسته بندي موضوعي، محاسن و معايب آموزش مجازي در شبکه هاي اجتماعي در پنج مقوله آموزشي (محاسن : تداوم تحصيل و ايجاد فرصت خلاقيت ؛ معايب : عدم تمايل به انجام تکاليف کلاسي و کاهش پايبندي به مقررات نظم و انضباط کلاسي)، اجتماعي (محاسن : آزادي عمل دانش آموزان و نظارت بيشتر والدين ؛ معايب : حذف فعاليت گروهي و تنبلي و حواس پرتي دانش آموزان )، فرهنگي (محاسن : ورود آموزش مجازي به عرصه نظام تعليم و تربيت و ايجاد تجربه جديد؛ معايب : حذف کاريزماي حضور معلم و خستگي و بيحوصلگي برخي از والدين )، اقتصادي (محاسن : کاهش هزينه اياب و ذهاب و ضرورت تهيه سخت افزار لازم جهت استفاده از شبکه هاي اجتماعي؛ معايب : وقت گذاري کم والدين به ويژه والدين شاغل ) و فني (ارتقاء سواد رسانه اي والدين به عنوان حسن ؛ معايب : عدم جذابيت بصري ويدئوها و عدم تسلط به فن آوري اطلاعات ) طبقه بندي شدند.
در اين شيوه آموزش ، فراگير دروس را به صورت برخط 8 1 educational technology 2 Verkuyl & Hughes 3 Quiroz 4 Verkuyl 5 virtual education 6 Feng, Cheng, Wang &Xu 7 Sanabria, Chavez & Gómez Zermeño 8 online education دريافت کرده و در طول سال تحصيلي، هر زماني که بخواهد با گذر واژه اي که به وي داده ميشود، ميتواند وارد کلاس شده و مطالب را دريافت کند (علياري، برومند و عاليخاني، ١٣٨٨).