چکیده:
نظریهسازی و واکاوی فرآیند آن، از مسائل حوزۀ علمشناسی است. در پژوهش حاضر سعی شده است تا نوآوری چابک بهعنوان یک نظریه میانرشتهای بحث و بررسی شود. در ارائه نظریه نوآوری چابک میتوان آن را مجموعهای از فرآیندها، ابزارها و روشها در جهت بهبود توانایی واکنش سریع به نیازهای متغیر بازار و مشتریان، توام با کنترل هزینهها و بهبود سطح کیفیت محصولات و خدمات است و اساس سازمان نوآور چابک را نیز میتوان فرآیند همسو کردن کارکنان و فرآیندهای کاری در یک نظام همگن، تعاملی و انعطافپذیر بهمنظور هوشمندسازی و دستیابی به مزیت برتری دانست. هدف پژوهش حاضر «ارائه نظریه نوآوری چابک» میباشد که پژوهشی کابردی است. در مرحله اول با بررسی کتابخانهای و مصاحبه با افراد صاحبنظر و استفاده از نظرات خبرگان، با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون، الگوی نوآوری چابک در 220 مضمون پایه، 36 مضمون سازماندهنده و 6 مضمون فراگیر احصاء گردید. در مرحله دوم مدل ارائه شده در قالب یک پرسشنامه محققساخته در اختیار 20 تن از خبرگان موضوع مدیریت صنعتی قرار گرفت و پایایی آن بر 991/0 محاسبه و بر اساس آزمون تیتک نمونهای مضامین تائید شدند. بر اساس مدل ارائه شده، نظریه نوآوری چابک شامل شایستگی بُعد رویکرد (9 عامل)، بُعد شایستگی (8 عامل)، بُعد یکپارچگی (5 عامل)، بُعد پاسخگویی (5 عامل)، بُعد همکاری (6 عامل) و بُعد پیامدی (3 عامل) است.
Theorizing and analyzing its process is one of the issues in the field of science. In the present study, an attempt has been made to discuss agile innovation as an interdisciplinary theory. In presenting the theory of agile innovation, it can be a set of processes, tools and methods to improve the ability to respond quickly to the changing needs of the market and customers, along with cost control and improving the quality of products and services. Employing employees and work processes in a homogeneous, interactive and flexible system in order to be smart and achieve superiority. The purpose of this study is to "present the theory of agile innovation" which is an applied research. In the first stage, by reviewing the library and interviewing experts and using the opinions of experts, using the content analysis method, the agile innovation model was counted in 220 basic themes, 36 organizing themes and 6 comprehensive themes. In the second stage, the model presented in the form of a researcher-made questionnaire was provided to 20 experts in the field of industrial management and its reliability was calculated at 0.991 and the samples of the topics were confirmed based on the TITK test. Based on the proposed model, agile innovation theory includes competency dimension of approach (9 factors), competency dimension (8 factors), integration dimension (5 factors), accountability dimension (5 factors), cooperation dimension (6 factors) and consequence dimension (3 factors). Agent) is.
خلاصه ماشینی:
بـه ايـن منظـور ابتـدا داده هـاي حاصـل از مصـاحبه و جمع آوري اطلاعات شناسه گذاري گرديد و سپس آن ها در پاسخ بـه ايـن سـؤال کـه «چـه ميگويند؟» تحليل شدند؛ به عبارت ديگر، در پـژوهش حاضـر ٢٢٠ عنـوان تحـت عنـاوين مضـامين پايـه از درون داده هـاي حاصـل از جسـتجوي در مقالـه هـا و مصـاحبه بـا افـراد صاحب نظر به دست آمد و به ٣٦ مضمون سازمان دهنده («بهره گيـري از تفکـر راهبـردي و آينده پژوهي»، «بهره گيري از تفکر سيستمي و جامع نگري سـامانمند»، «الـزام بـه تـاب آوري استراتژيک »، «توجه بـه چابـک سـازي سـازماني»، «آمـاده سـازي سـازماني و توانمندسـازي راهبـردي»، «رصـد وضـعيت محـيط چالشـي، ناپايـدار و رقـابتي آينـده »، «بهـره گيـري از تکنولوژيها و فناوريهاي نوين »، «بهسازي تجهيزات ، فرايندها و ارائۀ خـدمات پيشـرفته »، «ارتقاي توانمنديها و خلق شايستگيهاي جديد»، «آينده پژوهي تغييرات فناوري و رويکرد سازمان هاي رقيب »، «قابليت محوري پويا»، «پيشگام بودن مديران ارشد سـازمان در پـذيرش نوآوريها»، «استقرار نظام شايسته سالاري»، «بسترسازي و استقرار نظام مديريت مشـارکتي»، «بهره گيري از سبک رهبري حمايتي»، «هم سـو کـردن فنـاوريهـاي اطلاعـاتي، کارکنـان و فرايندهاي کاري»، «هم راستا نمودن نوآوريهاي جديد در محيط متغير»، «ترکيب فناوريها، مهارت ها و شايستگيهاي گوناگون »، «هدف گذاري مبتنـي بـر توسـعه و خلـق محصـول »، «جستجوي راه حل هاي جديد و بديع »، «پاسخ گـويي سـريع بـه تغييـرات درخواسـت هـا و تقاضاهاي مشتري»، «هماهنگي سازماني جهت ايجاد مزيت رقابتي بـه عنـوان يـک سـازمان پيشرو»، «يکپارچه نمودن نظام اکتساب صنعتي و سازماني»، «توليد پاسخ محـور و مبتنـي بـر نياز»، «برنامه ريزي سلولي عصرمدار»، «استقرار نظام توليدي هوشـمند»، «مشـارکت مسـتمر کليۀ افراد از سطوح بالا تا پايين در نوآوري»، «ترويج نوآوري راهبردي»، «تـرويج نـوآوري باز»، «ايجاد نظـام همکـاري و بهبـود کـارايي»، «افـزايش ارتباطـات و تعـاملات درونـي و بيروني»، «سودبرداري از همکاريهاي خارج از سازمان »، «دستيابي به هوشـمندي و ابتکـار عمل »، «دستيابي به کارايي و اثربخشي»، «دستيابي مزيت برتري سازماني») و شش مضـمون فراگير (رويکردي، شايستگي، يکپارچگي، پاسخ گويي، همکاري راهبـردي و پيامـد) شـکل دادند.