چکیده:
هدف از این پژوهش شناسایی مولفههای فضای کسبوکار با رویکرد تجارت بصری در کسبوکارهای نوپا میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت اکتشافی و از نظر روش گردآوری دادهها کیفی و با روش دادهبنیاد انجام شده است. در مرحله اول با بهرهگیری از مبانی نظری، پیشینه تحقیق و مصاحبه نیمه ساختاریافته به استخراج مفاهیم پرداخته شد. در مرحله مصاحبه، تیم مشارکتکننده متشکل از خبرگان دانشگاهی و مدیران کسبوکار میباشد که به روش نمونهگیری هدفمند و به شیوه گلولهبرفی انتخاب شدند. فرآیند جمعآوری دادهها تا جایی ادامه پیدا کرد که محقق به مرز اشباع نظری در مصاحبه 17م رسید و مفاهیم مرتبط با پدیده موردنظر تکراری شده و مطلب جدیدی اضافه نشد. سپس با استفاده از روش دادهبنیاد به کدگذاری مفاهیم استخراج شده پرداخته شد. پس از آن سپس اعتبارپذیری و اعتمادپذیری یافتههای تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد عوامل فضای محیطی پویا، کیفیت احساس برانگیز، کیفیت کالبدی فضای کسبوکار و کیفیت بصری از عوامل علّی محسوب میشوند. پاسخدهی محیطی و کیفیت ادراکی ذهنی از عوامل زمینهای محسوب میشوند. سطح برانگیختگی بیش ازحد، نوع کسبوکار دیجیتال و سازوکارهای حاکم بر کسبوکار از عوامل مداخلهگر محسوب میشوند. سرمایهگذاری جسورانه در تجارت بصری و استخدام طراح بصری از راهبردهای فضای کسبوکار با رویکرد تجارت بصری در کسبوکارهای نوپا محسوب میشوند. پیامد توسعه کسبوکار، ارتقای رضایتمندی مشتری و مدیریت بهینه کسبوکار خواهند بود. لذا پیشنهاد میگردد عناصر بصری را در فضای کسبوکار پیوند داده و از طریق نمادها در اذهان ایجاد خاطره بصری نمود.
This study has Presenting a model for Business space with visual merchandising approach in start-up businesses. This research is applied in terms of purpose, exploratory in terms of nature and qualitative in terms of data collection method and with Grounded Theory method. In the first stage, using theoretical foundations, research background and semi-structured interviews, concepts were extracted. In the interview phase, a participating team consisting of academic experts and managers of start-ups who were selected by snowball sampling method using targeted snowball sampling. The data collection process continued until the researcher reached the point of theoretical saturation in the 17th interview and the concepts related to the phenomenon in question were repeated by different interviewees and no new material was added. Then, the validity and reliability of the research findings were examined. The results showed that dynamic environmental space factors, emotional quality, physical quality of business space and visual quality are among the causal factors. Environmental responsiveness and mental perceptual quality are underlying factors. The level of over-excitement, the type of digital business, and the governing mechanisms are among the intervening factors. Bold investing in visual commerce and hiring a visual designer are business space strategies with a visual commerce approach in start-up businesses. The result of business development will be the promotion of customer satisfaction and optimal business management. Therefore, it is suggested to connect visual elements in the business environment and create visual memories in the minds through symbols.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش حاکي از اين بود که مواردي 1 Chebat 2 1 Bakamitsos 3 1 Wright 4 همچون تعادل ، تناســـب ، تداوم در محيط ، تنوع در محيط ، تاکيد در محيط ، ايجاد وحدت در محيط ، بافت و نور اجزا مؤثر در زيباييشـناسـي گرافيک محيطي بشـمار ميروند و در صـورت تلفيق با عناصــري نظير حرکت ، تنوع ، نظم و هماهنگي و مقياس و تناســب که از مصــاديق بارز ساختار بصري محيط (کيفيت بصري) قلمداد ميشوند علاوه بر بهبود وضعيت گرافيک محيطي در هر فضــاي معماري و به خصــوص مجتمع هاي تجاري ميتوان کيفيت بصــري آنها را ارتقا بخشيد.