چکیده:
پایداری در زنجیرهتأمین بهعنوان بخش جدید چندی است که توجه محققین حوزه مدیریت زنجیرهتأمین را به خود معطوف ساخته است. علاوه بر حوزه دانشگاهی، جوامع، دولتها، کسب و کارها، آژانسهای بینالمللی و سازمانهای غیرانتفاعی به طور فزآیندهای به این موضوع پرداخته اند، لذا این پژوهش در پی آن است که به بررسی موانع اجرای شیوههای مدیریت زنجیرهتأمین پایدار در کارخانه کشتیسازی بوشهر با استفاده از روش دیمتبل و ANP فازی بپردازد. با استفاده از روش پرسشنامهای از میان 50 نفر خبرگان بخش زنجیرهتأمین شرکت کشتیسازی بوشهر 30 نفر بهعنوان نمونه شناسایی شد که 20 نفر پرسشنامه را کامل کردند و با استفاده از روش دیمتل فازی، الگویی نظاممند برای بررسی تاثیر گذاری شاخصها ارائه گردید. در مرحله بعد با استفاده از تکنیک ANP فازی به رتبهبندی موانع مورد مطالعه پرداخته شده است. نرخ سازگاری مقایسههای انجام شده 019/0 به دست آمده است که کوچکتر از 1/0 میباشد، بنابراین میتوان به مقایسههای انجام شده اعتماد کرد. بر اساس نتایج پژوهش بعد دانش و پشتیبانی بیشترین اثر گذاری را داشته و در مرحله رتبهبندی نیز هزینه پایداری و شرایط اقتصادی با 124/0 در اولویت نخست و عدم تخصص فنی با 099/0 در اولویت دوم قرار دارد. عدم آموزش درباره زنجیرهتأمین پایدار با وزن 081/0 سومین شاخص با اهمیت است. با توجه به نتایج میتوان گفت که باید از یادگیری در زنجیرهتأمین با توجه به بعد دانش از طریق همکاری با یکدیگر استفاده شود.
Sustainability is a relatively new and very influential subject that has attracted the attention of researchers in the field of supply chain management. In addition to the academic field, societies, governments, businesses, international agencies and nonprofit organizations are increasingly focusing on this issue.The present study seeks to investigate the barriers to implementation of sustainable supply chain management practices in Bushehr Shipbuilding Plant using fuzzy and nonlinear ANP methods. Using a questionnaire method, among 50 experts in the supply chain of Bushehr Shipbuilding Company, 30 individuals were identified as the sample of which 20 completed the questionnaire. then a fuzzy DEMATEL method was used to build a framework for evaluating the impact of indicators. In the next step, using the fuzzy ANP technique, the barriers were studied. The compatibility rate of the performed comparisons is 0.019, which is less than 0.1, and therefore it is possible to trust the comparisons. According to the results, the knowledge and support dimension have the highest impact, in the ranking stage, three highest pririties are respectively, sustanability cost and economics condition (weight 0.124), lack of technical expertise (weight 0.099), and lack of training (weight 0.081). Regarding the results, it can be recommended that in implementing sustainable supply chain management it is crucial to learn from the supply chain (i.e knowledge dimension) through collaboration.