چکیده:
هدف این پژوهش ارائه الگوی بکارگیری ابزارهای رایانش ابری با رویکرد یادگیری مشارکتی و اعتبارسنجی آن است. پژوهش حاضر آمیخته از نوع اکتشافی (کیفی – کمی) است. روش پژوهش در مرحله کیفی، تحلیل محتوا است. مشارکت کنندگان در بخش کیفی با استفاده از نمونه گیری هدفمند(گلوله برفی) 20 نفر از خبرگان مهندسی کامپیوتر و برنامه ریزی درسی مطلع از فناوری آموزش انتخاب شدند و گردآوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. جامعه آماری در بخش کمی کلیه اعضای هیات علمی مهندسی کامپیوتر و برنامهریزی درسی مطلع از فناوری آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در سال 98 بود. روش نمونه گیری در بخش کمی طبق جدول مورگان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام پذیرفت. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی، تحلیل محتوای مصاحبه ها با استفاده از روش کدگذاری( کد باز، محوری و انتخابی) و تحلیل اکتشافی - تأییدی با استفاده از نرمافزارSPSS صورت گرفته است.نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که همبستگیهای موجود در بین دادهها برای تحلیل عاملی مناسب میباشند و از انسجام لازم و کافی برای تبیین عوامل و مولفه های بکارگیری ابزارهای رایانش ابری با رویکرد یادگیری مشارکتی درآموزش عالی و زیرمقیاس های آن برخوردار می باشند.
The purpose of this study is to provide a model for using cloud computing tools with a collaborative learning approach and its validation. The method of present study is a mixture of exploratory (qualitative-quantitative) type. The research method in the qualitative stage is content analysis. The participants in the qualitative section were selected using purposive sampling (snowball) of 20 computer engineering and curriculum planning experts familiar with educational technology and the population in the quantitative section of all faculty members of computer engineering and curriculum planning familiar with the educational technology, and data collection was continued until theoretical saturation. The statistical population in the quantitative part of all faculty members of computer engineering and curriculum planning was aware of the educational technology of Islamic Azad University of Mazandaran in 1998. And quantitative sampling method was performed according Morgan table using simple random sampling method. In order to analyze the data from descriptive statistics, the content of the interviews was analyzed using coding method (open source, pivotal and selective) and exploratory-confirmatory analysis was performed using SPSS software. The results of confirmatory factor analysis showed that the correlations between the data are suitable for factor analysis and have the necessary and sufficient coherence to explain the factors and components of using cloud computing tools with a collaborative learning approach in higher education and its subscales.
خلاصه ماشینی:
طراحي واعتباريابي بکارگيري ابزارهاي رايانش ابري با رويکرد يادگيري مشارکتي درآموزش عالي Using Cloud Computing Tools with Collaborative Learning Approach in Higher Education تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٩/١٠/٣، تاريخ ارزيابي: ١٤٠٠/٥/٥، تاريخ پذيرش مقاله : ١٤٠٠/١١/١١ دکتر زهرا طالب ،١ فاطمه فيروزي ،٢ دکتر نيره شاه Dr. Z.
SHahmohammadi 3 محمدي Abstract: The purpose of this study is to provide a هدف اين پژوهش ارائه الگوي بکارگيري ابزارهاي رايانش model for using cloud computing tools with aابري با رويکرد يادگيري مشارکتي و اعتبارسنجي آن است .
نياز رو به رشد فناوري رايانش ابري باعث تغيير در روش يادگيري، نقش معلم و ويژگيهاي او، ارائه منابع و ابزارهاي جديد براي توسعه موقعيت هاي يادگيري پيشرفته و تغيير قابل توجه در نحوه ارتباط ، همکاري و ساخت دانش افراد مي شود(مورالز چان ،بارچينو، مدينا، اهويو و هرناندز،١ ٢٠١٩).
رايانش ابري از ايجاد يک محيط مناسب براي آموزش هاي اجتماعي محور و مبتني بر همکاري و تعامل بين کليه شرکت کنندگان در فرايند يادگيري پشتيباني ميکند.
لذا در اين پژوهش تلاش براي طراحي و اعتباريابي الگوي بکارگيري ابزارهاي رايانش ابري با رويکرد يادگيري مشارکتي در آموزش عالي مي تواند به اساتيد و دانشجويان در جهت بهبود يادگيري، افزايش تعاملات فردي و اجتماعي، کاهش هزينه اقتصادي کمک نمايد.
Adjusted Goodness of Fit Index بنابر شواهد و اطلاعات جداول ٥ و نمودار ترسيمي شماره ٢ ميتوان به اين نتيجه اشاره نمود که در مجموع مولفه هاي ارائه شده براي به کارگيري ابزارهاي رايانش ابري بارويکرد يادگيري مشارکتي درآموزش عالي از اعتبار لازم و مناسبي برخوردار ميباشد.