چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی پیوند با مدرسه بر اساس سبکهای هویت و جو خانواده با میانجیگری نقش خودشفقتورزی انجام شده است. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری آن همۀ دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر کنگاور در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از میان آنها، 520 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای پیوند با مدرسه رضاییشریف و همکاران (1393)، سبک هویت برزونسکی(1992)، جو خانواده هیلبرن (1964) و خودشفقتورزی نف (2003) بود. دادههای به دست آمده با نرمافزارهای SPSS و AMOS و با بهکارگیری مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که سبکهای هویت و جو خانواده به صورت مستقیم تأثیر مثبت بر پیوند با مدرسه دارند. همچنین سبکهای هویت و جو خانواده به صورت غیرمستقیم و با میانجیگری خودشفقتورزی تأثیری مثبت و معنادار بر پیوند با مدرسه دانشآموزان دارند. از این رو، میتوان متغیرهای پیشبین را از مؤلفههای مهم و کلیدی در ارتباط و پیوند دانشآموزان با مدرسه به شمار آورد و آگاهی و آموزش والدین و معلمان در همین زمینه میتواند به تعمیق و تقویت پیوند با مدرسه دانشآموزان منجر شود.
This study examined the relationships among school bonding, identity styles, and family climate with mediation of self-compassion. This research had a descriptive-correlational design. The statistical population of the study comprised all senior high school students in Kangavar in 2020-21 school year from among whom 520 students were selected through multi-stage cluster sampling method. The instruments included RezaeeSharif School Bonding Questionnaire (2014), Identity Style Inventory (Berzonsky, 1992), Heilbrun’s Parent-Child Interaction Rating Scale (1964), and Self-Compassion Scale (Neff, 2003). The proposed model was evaluated using SPSS and AMOS. Structural equation modeling was performed to examine the relations among the variables of the research. The results demonstrated that identity styles and family climate had direct, positive effects on school bonding. Findings also indicated that identity styles and family climate could predict school bonding, while self-compassion mediated this association. Accordingly, predictor variables can be considered as key components of students’ connection to their schools and parents and teachers training in this field can enhance school bonding.