چکیده:
هدف: کارراهه شغلی یکی از بخشهای فعالیت مدیران منابع انسانی است که با یافتن مسیر ترقی هر فرد در زندگی کاریاش او را به سوی کمال رهنمون میسازد. این مهم، رضایتمندی شغلی و تصدی حرفهای و اثربخشی بالاتری را سبب میشود. هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی کارراهه شغلی درونی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه بود..مواد و روشها: به منظور نیل به این هدف، از رویکرد کیفی و از روش تحلیل مضمون استفاده شد، جامعه پژوهش اساتید دانشگاه ارومیه در سال 1398 که دارای سوابق علمی و اجرایی و همچنین آشنایی به حوزه علوم رفتاری و مدیریت بودند انتخاب و براساس اشباع نظری دادهها، تعداد 23 نفر از آنها به صورت روردرو مطالعه شدند. برای گردآوری دادهها از روش مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد، دادههای بدست آمده از مصاحبهها به کمک نرمافزار کیفی(Maxquda18) و در قالب کدهای باز و محوری و گزینشی تحلیل شد. کدهای باز شامل 80 و کدهای محوری شامل 10 و در نهایت کدهای گزینشی شامل 4 تا شد که بعنوان ابعاد و مولفههای اصلی کارراهه شغلی درونی اعضای هیئت علمی شکل گرفت و مدل مطلوب کارراهه شغلی درونی اعضای هیئت علمی ارائه گردید.بحث و نتیجه گیری: از این منظر، کارراهه شغلی درونی اعضای هیئت علمی دارای 4 بعد و 10 مولفه شامل توانمندیهای حرفهای(توانمندی آموزشی، توانمندی پژوهشی، شایستگیهای مدیریتی)، شایستگی کار تیمی(تعامل و همکاری)، دانش(دانش حرفهای رشته، دانش سازمانی، تقویت دانش تخصصی) و ویژگیهای شخصیتی(توانمندیهای فردی، نگرش مثبت، نوآوری بودن) است. براساس یافتههای این پژوهش میتوان به این نتیجه رسید که داشتن کارراهه شغلی زمینهساز موفقیت خواهد بود و در این زمینه میتواند آثار زیادی در زندگی فردی و سازمانی اعضای هیئت علمی داشته باشد. ابعاد کارراهه شغلی درونی و توجه کردن به آنها باعث تنظیم برنامههای رشد حرفهای بلندمدت برای اعضای هیئت علمی بهمراه داشته باشد و اینکه ارتقا و پیشرفت عالیتری را بهمراه خواهد داشت و مسیر شغلی را برای اعضای هیئت علمی هموارتر خواهد کرد.
Objective: Career career is one of the activities of human resource managers that by finding the path of progress of each person in his work life leads him to perfection. This, in turn, leads to higher job satisfaction and professionalism and effectiveness. The main purpose of this study was to design a model of internal career anchor among faculty members of Urmia University.Materials and methods: In order to achieve this goal, a qualitative approach and content analysis method were used. The Research Society of Professors of Urmia University was selected in 1398, which had scientific and executive records, as well as familiarity with the field of behavioral sciences and management, and based on the theoretical saturation of data, 23 of them were studied face to face. To collect the data, a semi-structured interview method was used, the data obtained from the interviews were analyzed using qualitative software (Maxquda18) and in the form of open, Core coding and selective codes. Open codes included 80 and core codes included 10 and finally selective codes included 4, which were formed as the main dimensions and components of the internal career anchor of faculty members and the desired model of internal career anchor of faculty members was presented.Result and discussion: From this perspective, the internal career path of faculty members has 4 dimensions and 10 components including professional abilities educational ability, research ability, managerial competencies, teamwork competence interaction and cooperation, knowledge professional knowledge of the field, organizational knowledge, knowledge strengthening. Specialization and personality traits individual abilities, positive attitude, innovation. Based on the findings of this study, it can be concluded that having a career path will be a ground for success and in this field can have many effects on the individual and organizational life of faculty members. The dimensions of the internal career path and paying attention to them will lead to the development of long-term professional development programs for faculty members, and the fact that it will lead to higher promotion and will pave the way for faculty members.