چکیده:
محیطهای واقعی، پیچیده و متغیرهای مور در آن همراه با عدم قطعیت و با یکدیگر در تعامل هستند.
مدیریت راهبردی مانند یک نظام؛ از اجزای به هم پیوستة ساخت یافته تشکیل شده است. هدف تحقیق
حاضر شناخت عوامل افزایش پویایی مدیریت راهبردی با استفاده از نقشة شناخت خاکستری
قاعدهمحور مبتنی بر یک مدل ریاضی جدید است.
روش تحقیق اکتشافی و هر متغیر موثر در محیط راهبردی بهصورت یک سهگانه مرتب انتخاب شده
است. مولفة اول و دوم این سهگانه معرف میزان اثر تقویتی و تضعیفی متغیر در تحقق اهداف و مولفه
سوم نوع و نحوه ارتباط بین مولفةهای اول و دوم را نشان میدهد. متغیرها و وزن روابط آنها در نقشة
شناخت خاکستری قاعده محور با یکدیگر مرتبط میشوند. وزن متغیرها و نیز وزن روابط بین
متغیرهای موثر در محیط مدیریت راهبردی با استفاده از نظریههای فازی و خاکستری کمّیسازی شده
است. مطلوبیت راهبردهای انتخابی به کمک تاپسیس خاکستری مشخص میشوند. افزایش تاثیر
روابط علّی در مدیریت راهبردی، افزایش تاثیر حلقههای فیدبک و فیدفوروارد در تعیین مطلوبیت
راهبردهای انتخابی تاثیر انداز: محتوای اطلاعات و درجۀ خاکستری بودن راهبرد. همراد با وزن
فراکتالی متغیرها و مشخص نمودن فراز و فرودهای مدیریت راهبردی باعث خواهد شد تا فرایند
مدیریت راهبردی در محیط واقعیتر و پویاتر نقشآفرینی نماید.
Real environments are complicated and their effective elements lack absoluteness, while
interacting each other. Strategic management, just like a system, is made of connected
organized parts. The goal of this research is to identify elements that strengthen
dynamism in strategic management by using a rule-based grey cognitive map which is
founded on a new mathematical model.
An exploratory method of research is employed in this article and each effective variable
in strategic environment is set in triplicate order form. The first and second factors of the
triplicate shows the strength of reinforcing and weakening effect of the variable on
reaching the goal, while the third factor displays the type and quality of relation between
the first two factors. Variables and the importance of their relations are determined in a
rule-based grey cognitive map. The importance of variables and the importance of the
relations between effective variables in strategic management are quantified by using
grey and fuzzy theories. Favorability of aselected strategyis determined via grey
TOPSIS. Increasing the effectiveness of causal relations in strategic management,
enhancing the effect that feedback and feed forward circles exert on the determination of
the favorability of selected strategies, the influence of the quantity of information
content and the degree of greyness of strategy, fractal weight of variables and
verifyingups and downs of strategic management will make the management play its
role more realistically and dynamically.
خلاصه ماشینی:
وزن متغيرها و نيز وزن روابط بين متغيرهاي مؤثر در محيط مديريت راهبردي با استفاده از نظريه هاي فازي و خاکستري کمّيسازي شده است .
افزايش تأثير روابط عّلي در مديريت راهبردي، افزايش تأثير حلقه هاي فيدبک و فيدفوروارد در تعيين مطلوبيت راهبردهاي انتخابي، تأثير اندازة محتواي اطلاعات و درجۀ خاکستري بودن راهبرد، همراه با وزن فراکتالي متغيرها و مشخص نمودن فراز و فرودهاي مديريت راهبردي باعث خواهد شد تا فرايند مديريت راهبردي در محيط ، واقعيتر و پوياتر نقش آفريني نمايد کليد واژه ها: نقشه شناخت خاکستري قاعده محور، پويايي مديريت راهبردي، طول عمر راهبرد ١.
متغيرهاي مؤثر محيطي متنوع را چگونه ميتوان به کمک نظريه هاي فازي و خاکستري دقيق تر شناخت و آن ها را کمّي کرد و در قالب مدل جديدي در فرايند مديريت راهبردي به کار گرفت ؟ هر تصميم بر پايه اطلاعات صحيح ، عاري از ابهام ، موثق ، شفاف و دقيق استوار است .
فرايند مديريت راهبردي داراي طول عمري شامل مراحل نهفتگي، نوزايي، نونهالي، جواني، اوج ، افول و پيري است مديريت بر اثر اقدامات متقابل و شرايط محيطي از فراز و فرود در طول فرايند برخوردار است و با استفاده از روش هاي اصلاحي تلاش دارد تا فرصت هاي بيشتري را براي ذينفعان به وجود آور[٦ ] بر اساس نظريۀ پژوهش ، متغيرهاي مؤثر محيطي شناخته شده ، به صورت يک سه گانه مرتب ((μi)t,βi)t(,Ai)αi)t( انتخاب ميشوند که در آن Ai متغير i ام مؤثر در مديريت راهبردي محيط است و خود از سه متغير (مؤلفه ) وابسته داخلي تشکيل شده است .