چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین اخلاق حرفهای فروشندگان لوازم ورزشی با شکلگيری روابطي پايدار (اعتماد، تعهد و وفاداری) ميان مشتری و فروشگاه است. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ مشتریان فروشگاههای لوازم ورزشی شهر قزوین بودند که با استفاده از فرمول کوکران370 نفر از طریق روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ اخلاق حرفهای فروشنده، اعتماد، تعهد و وفاداری مشتریان حسن قلیپور و همکاران (1391) بود. نتایج نشان داد که بین متغیرهای اعتماد، تعهد و وفاداری مشتریان با اخلاق حرفهای فروشندگان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و متغیر اخلاق حرفهای بیشترین ارتباط و همبستگی (0/650= R) را با متغیر اعتماد دارد. همچنین نتایج مستقل (05/0≥ P) نشان داد که بین دیدگاه مشتریان زن و مرد تنها در متغیرهای اعتماد و تعهد تفاوت معنادار وجود دارد. براساس نتایج پژوهش، اطلاعرسانی واقعی در مورد محصول عرضهشده، مدنظر قرار دادن منافع مشتری، رعایت اصل انصاف و صداقت در جلب اعتماد مشتریان از طریق ارائۀ محصولات باکیفیت و متناسب با خواستهها و سلایق مشتریان از جمله قیمتگذاری و رسیدگی به شکایات و پیشنهادهای آنان میتواند به تقویت روابط با آنان از سوی فروشندگان فروشگاههای ورزشی بینجامد.
The current study aimed at examining the relationship between sporting goods salespersons’ work ethics and developing close relations (trust, commitment and loyalty) between customers and stores. The methodology of the study was descriptive (survey type). The statistical population consisted of all customers of sporting goods stores in Qazvin city. 370 customers were selected as the sample by convenience sampling method and Cochran’s sample size formula. Data were collected using Hasan Gholipour et al. (2012) salespersons' work ethics and customers' trust, commitment and loyalty. Results revealed a significant and positive relationship between customers’ trust, commitment and loyalty and salespersons’ work ethics and work ethics had the largest relationship and correlation with trust (R= 0.650). Independent t test (P≤0.05) results also showed a significant difference between male and female customers’ attitudes only in two variables of trust and commitment. Providing true information about products, safeguarding customers’ interests, embracing the principles of fairness and honesty to win customers’ trust offering high quality products and commensurate with customers’ interests and demands such as pricing and considering their complaints and suggestions can help develop the relationship between customers and sporting goods salespersons.