چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی مقالات بازاریابی ورزشی نشریات علمی- پژوهشی با استفاده از تحلیل استنادی و محتوایی بود. جامعۀ آماری کلیۀ مقالات حوزۀ بازاریابی ورزشی نشریات علمی پژوهشی ایران بود (n=62). ابزار تحقیق برگۀ کدگذاری بود که روایی آن را استادان متخصص تأیید کردند، و ضریب توافق بین کدگذاران براساس آزمون اسکات 0/87 بهدست آمد. از 184 نویسنده، بیشترین تعداد (79/9 درصد) را مردان، افراد با رتبۀ علمی استادیار (29/9 درصد)، و با وابستگی به دانشگاه تهران (26/1درصد) تشکیل میدادند. بیشترین مقالات (24/2 درصد) در نشریات مدیریت ورزشی و مطالعات مدیریت ورزشی منتشر شده بود. روش آمار توصیفی با 27/8 درصد، بیشترین روش آماری استفادهشده در مقالات و بیشترین گرایش موضوعی (24/2 درصد) مربوط به حمایت مالی در ورزش بود. میانگین ضریب همکاری 0/49 درصد نشاندهندۀ میزان همکاری نسبتاً مطلوب نویسندگان بود و مقالات با سه نویسنده 37/1 درصد مقالات را در برمیگرفت. بیشترین استنادات به مقالات (65/3 درصد) و از نظر زبان به منابع لاتین (72/7 درصد) بود. با توجه به یافتهها توصیه میشود که در انتشار مقالات حوزههای مختلف بازاریابی ورزشی تعادل بیشتری رعایت شود و محققان از روشهای آمار استنباطی در پژوهشهای خود بیشتر استفاده کنند.
The aim of the present study was to investigate sport marketing articles in science- research journals using citation and content analysis. The statistical population consisted of all sport marketing articles in Iran science-research journals (N=62). A coding sheet was used. Its validity was confirmed by professors and agreement coefficient among coders was calculated 0.87 based on Scott test. Out of 184 authors, men accounted for 79.9%, assistant professors for 29.9% and affiliation to University of Tehran for 26.1%. Most articles (24.2%) were published in Sport Management and Sport Management Studies journals. The most common used statistical method was descriptive (27.8%) and the most common subject was financial support in sport (24.2%). Mean cooperation coefficient (0.49%) showed the relatively desirable cooperation of authors. 37.1% of all articles were written by three authors. Most citation was to articles (65.3%) and to English references (72.7%) from language perspective. Based on these findings, it is suggested that more balance should be respected in publishing articles for different sport marketing fields and researchers should use more inferential statistic methods in their studies.