چکیده:
پیشزمینه و هدف: اضطراب اجتماعی اختلالی شایع و رنجآور است که ویژگی کلیدی آن ترس از ارزیابی و شرمندگی در موقعیتهای اجتماعی و عملکرد است. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه بین کانون توجه متمرکز بر خود و شدت نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی انجام گرفت. مواد و روش کار: طرح پژوهش حاضر به روش توصیفی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز در سال 1398 بود که به شیوه نمونه گیری در دسترس تعداد 296 نفر انتخاب شدند. پرسشنامه های اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000)، کانون توجه چامبلس و گلاس (1997) و نشخوار فکری هوکسما و مارو (1991) به عنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، آزمون ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: توجه معطوف به خود و نشخوار فکری با نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی رابطه مستقیم و معناداری نشان داد. مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) نشان داد که نشخوار فکری میتواند رابطه بین توجه معطوف به خود و نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی را میانجیگری کنند. بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که نشخوار فکری میتواند بر رابطه توجه معطوف به خود و نشانههای اضطراب اجتماعی اثر داشته و بر شدت آنها بیفزاید، بنابراین این یافتهها را میتوان در امر مداخله بکار گرفت.
Background & Aims: Social anxiety is a prevalent and distressing disorder whose key features include fear of evaluation and shame in performance and social situations. The present study was conducted aiming to investigate the mediating role of rumination in the relationship between self-focused attention and the severity of social anxiety disorder symptoms. Materials & Methods: The design of this study was descriptive and the population included all students of Tabriz University in 2019, of whom 296 individuals were selected by convenience sampling. Social Anxiety Scale (LSAS) by Connor and et al., (2000), Focus of Attention Questionnaire (FAQ) by Chambless, & Glass (1997), and Rumination Response Scale (RRS) by Nolen-Hoeksema, & Morrow (1991) were used as research tools. Data were analyzed using descriptive statistics (the mean and standard deviation), Pearson correlation coefficient test, and Structural Equations Modeling (SEM).
Results: Self-focused attention and rumination showed direct and significant relationship with the symptoms of social anxiety disorder. Structural Equation Modeling (SEM) showed that rumination can mediate the relationship between self-focused attention and symptoms of social anxiety disorder. Conclusion: The results revealed that rumination can affect the relationship between self-focused attention and symptoms of social anxiety and increase their severity. Therefore, these findings can be used in intervention.
خلاصه ماشینی:
مطالعه حاضـر با هدف بررسـي نقش ميانجي نشـخوار فکري در رابطه بين کانون توجه متمرکز بر خود و شـدت نشـانه هاي اختلال اضـطراب اجتماعي انجام گرفت .
مدل ســازي معادلات ســاختاري (SEM) نشــان داد که نشــخوار فکري ميتواند رابطه بين توجه معطوف به خود و نشــانه هاي اختلال اضـطراب اجتماعي را ميانجيگري کنند.
بحث و نتيجه گيري : نتايج نشـان ميدهد که نشـخوار فکري مي تواند بر رابطه توجه معطوف به خود و نشــانه هاي اضــطراب اجتماعي اثر داشــته و بر شــدت آن ها بيفزايد، بنابراين اين يافته ها را ميتوان در امر مداخله بکار گرفت .
طيف وسـيعي از مطالعات تجربي (به عنوان مثال ، سـپاور و اسـتپا، ٢٠٠٢؛ لين ، ون ، کيان ، او و زلوموزيکا، ٢٠٢١؛ فيسـاک، برايانت و کلاين ، ٢٠٢٠؛ اسـماعيل پور، نظري و عليمحمدي، ١٣٩٣) نيز از اين بحث 1 Social anxiety disorder (SAD) 2 Clark 3 Heimberg, Brozovich, & Rapee 4 self-focused attention (SFA) 5 other-focused attention (OFA) 6Kampmann, Emmelkamp, & Morina 21 پشـتيباني ميکند که توجه معطوف به خود با افزايش اضـطراب اجتماعي، عملکرد ضـعيف يا عدم موفقيت و خودقضـاوتي منفي همراه اسـت .
ادبيات مطرح شـده نشـان ميدهد که توجه معطوف به خود و نشـخوار فکري در اضـطراب اجتماعي نقش دارد (کلارک و ولز، ١٩٩٥؛ راپي و هيمبرگ ، ١٩٩٧)، بـا اين حـال ، پژوهش هـاي محـدودي در مورد مکـانيزم هـاي اين فرايندها به طور همزمان وجود دارد.
نتايج بدسـت آمده نشـان مي دهد که نشـخوار فکري رابطه بين کانون توجه معطوف به خود و نشـانه هاي اضـطراب اجتماعي را ميانجيگري کرده اســت (٠/٠٠١= P؛ ٠/١٥٤-٠/٠٤٢: CI٩٥% based on؛ ٠/٠٨٧= н).