چکیده:
زیبایی شناسی فرش دستباف ایرانی بر گرفته از باور و درک زیباشناختی انسان ایرانی از نظام هستی است، فرش ایرانی در طی قرون متمادی از نظر تکنیک و زیبایی پا به پای فرهنگ و تمدن ایرانی رشد و توسعه پیدا کرده است، عنصر زیبایی را می توان بارزترین وجه فرش دستباف قلمداد کرد که سایر عناصر اعم از کیفیت، کارآیی، مقبولیت و شهرت، همه بر پایه آن استوارند. در مجموعه دستبافتههای کوچک عشایر بختیاری، خورجین ها از نظر الیاف و کاربرد و نقوش یک نمونه با ارزش محسوب می گردند. نقوش اینگونه دستبافته ها ذهنی بوده و مبتنی بر باورها و اعتقادات عشایر با کمک طبیعت شکل گرفته اند. این نقوش ذهنی خورجین های عشایر منطقه بختیاری دارای ویژگی های خاص و ارزش های بصری بر مبنای استفاده از طبیعت و زیبائی هایش از حیث طرح و رنگ می باشند و از آنجایی که تابع هیچ نقشه از قبل تهیه شده و سفارشی نبوده اند، جایگاهی برتر به خود اختصاص داده اند. این نقوش ذهنی بهترین سند برای بررسی و جستجوی اعتقادات و باورهای عشایر منطقه بختیاری در این پژوهش محسوب شده اند که؛ از گذشتگانشان به ارث برده و یا از طبیعت منطقه تأثیر گرفته اند. هدف این مقاله تبیین ویژگی ها و زیبایی های مستتر در نقوش ذهنی اینگونه دستبافته ها ست که این ویژگی و زیبایی های نقوش، جزئی از ویژگی ها و زیبایی های مجموعه (پشت و روی دستبافته، الیاف مختلف دستبافته، شیرازه و اتصالات دیگر دستبافته) دستبافته عشایری می باشد. سؤال اصلی مقاله بدین قرار است که نقوش ذهنی دستبافتههای عشایری بازتاب چه ویژگی های تجسمی است و جایگاه طبیعت و زیبائی هایش از حیث طرح و رنگ و ترکیب بندی در خلق نقوش ذهنی خورجین های عشایر منطقه بختیاری کجاست و چگونه نقوش ذهنی خورجین ها از طبیعت منطقه تأثیر گرفته و یا تجرید و انتزاع یافتهاند. داده های پژوهش با استفاده از روش میدانی، مصاحبه و کتابخانه ای گردآوری شده اند تا بتوانند آنچه از ذهن بافنده عشایری با توجه به پیشینه قومی و طبیعت محیط زندگی اش نقش بر خورجین شده است کشف و استخراج گردد و سپس ثبت و دسته بندی شوند. با نگاهی دیگر وجود بجا و ناخودآگاه روابط صحیح عناصر تجسمی در ترکیب بندی های زیبای نقوش خورجین های عشایر منطقه بختیاری، خلاقیت بافندگان عشایر منطقه را با تأکید نگاه به طبیعت؛ به نمایش گذاشته است. در نتیجه این پژوهش: دستیابی به یک دسته بندی کامل از انواع نقوش گیاهی، حیوانی، هندسی و تصویری با توجه به ابعاد گسترده فرهنگ و آداب زندگی عشایر بختیاری حاصل شده است. همچنین درصد و میزان استفاده بافندگان عشایر منطقه از الیاف بومی و سنتی نسبت به الیاف کارخانه ای به دست آمده است و در ارتباط با میزان استفاده بافندگان عشایر بختیاری از رنگ های سنتی و گیاهی نسبت به رنگ های شیمیایی، این پژوهش نتایج قابل توجهی را به همراه داشته است. نکته مهمتر از نتایج تحقیق در اینگونه دستبافته ها، تأثیر ابعاد و کاربرد آنها بر نقوش دستبافته ها می باشد.
The aesthetics of the Iranian handmade carpet is based on the aesthetic belief and understanding of the Iranian man from the system of existence, the Iranian carpet has grown over the centuries of technology and beauty to the feet of Iranian culture and civilization, the element of beauty can be most prominent Handmade carpet found that other elements, including quality, efficiency, reputation and reputation, are all based on it. In the collection of small handbags in the Bakhtiari nomads, the pillars are considered as valuable for fibers and applications. Patterns of these handcrafts are subjective and based on the beliefs and beliefs of tribes with the help of nature. These motifs of the tribes of the Bakhtiari tribes have specific features and visual values based on the use of nature and its beauty in terms of design and color. Since the function of no pre-prepared maps and not customized, the superior position to Have allocated themselves. These mental designs are considered as the best document for the study and search of tribal beliefs and beliefs in the Bakhtiari region in this research, which they inherited from their predecessors or influenced the nature of the region. The purpose of this article is to explain the features and beauties that are inherent in the motifs of these handcuffs. This feature and the motifs of beauty, part of the features and the beauty of the collection (hand-woven back, woven, woven, woven, and other woven) Nomad is. The main question of the article is that the motifs of the nomadic handcrafts reflect what are the visual features, and where is the place of nature and its beauty in terms of design, color and composition in the creation of subjective motifs in the tribal pockets of the Bakhtiari region, and how are the motifs of the pods from The nature of the region has been affected or abstracted and abstracted. The research data were collected using a field, interview and library methodology to discover and extract what is considered by the nomadic weaver according to the ethnic background and the nature of its life environment, and then recorded and categorized. In another glance, the proper and unconsciousness of the correct relationships of visual elements in the beautiful composition of the embroidered designs of the tribes of the Bakhtiari region has demonstrated the creativity of the knights of the region with an emphasis on the look of nature.
As a result of this research, the achievement of a complete range of types of plant, animal, geometric and visual designs has been achieved taking into account the widespread dimensions of the culture and lifestyle of the Bakhtiari tribal elders. Also, the percentage and rate of use of tribal knitters in the region from native and traditional fibers were obtained from factory fibers. Concerning the use of Bakhtiari tribal weavers from traditional and herbal colors compared to chemical paints, this research has yielded significant results Has brought along. The point is more important than the results of the research on these handcrafts, the effect of their dimensions and their application on handcrafts.