چکیده:
نقوش تزئینی سنگقبرها، بازخوردی از شرایط فرهنگی، اجتماعی و دینی است، که در قالب نقوش: حیوانی، گیاهی، هندسی، انسانی، کتیبهنگاری و نقوش نمادین تجلی مییابد. مطالعۀ کیفیات پیدا و پنهان قبرستانهای تاریخی، بهمنظور درک بخشی از عوالم و روابط حاکمبر جوامع گذشته اهمیت زیادی دارد؛ چراکه ازطریق تأمل در کیفیات محیطی این محوطهها و همچنین تحقیق در مواد فرهنگی پراکنده در محیط آنها، میتوان نقبی بر فهم برخی ناشناختهها از پیشینۀ جوامع و درک زوایایی از ماهیت فکری غالب بر آنها زد. در پژوهش پیشِرو که به شیوۀ میدانی و بهروش توصیفی و تحلیلی به انجام رسید، نقوش و آرایههای موجود برروی سنگقبرهای گورستان شیخ وسو در روستای ترجان شهرستان سقز، توصیف، طبقهبندی، طراحی، مستندنگاری و تحلیل شدند. هدف نوشتار حاضر این است که تا با اتکاء بر شواهد نوشتاری و باستانشناختی ازجمله سنگقبرهای، گورستان مذکور به اهمیت و جایگاه سیاسی، اجتماعی و مذهبی روستای ترجان در دورۀ قاجاریه پیبرد. فرض بر آن است که موقعیت سرحدی در بین کُردستان مُکریان و اردلان به روستای ترجان در عصر قاجاریه اهمیت دوچندانی بخشید و با اینکه تاکنون هیچگونه پژوهشی در ارتباط با این قبرستان صورت نگرفته است؛ لذا مطالعه و بررسی قبرستان مزبور میتواند، اهمیت این نوع آثار را در مطالعات باستانشناختی دوران اسلامی شهرستان سقز و بهویژه استان کُردستان نشان دهد. سنگقبرهای، قبرستان تاریخی ترجان بهعنوان یک نمونه در قالب یک جامعه آماری بهلحاظ زمانی و ریختشناسی قابلمقایسه با دیگر قبرستانهای قاجاری و تزئینات معماری منطقۀ مُکریان ازجمله بوکان و مهاباد است. در این مقاله سعی خواهد شد تا به این پرسشها پاسخ داده شود که؛ افراد شاخص به خاک سپرده شده در این قبرستان چه کسانی بودهاند و در تاریخ این منطقه چه نقش یا جایگاهی داشته و مطالعۀ کتیبههای ادبی و نقشمایههای غنی سنگقبرهای قبرستان شیخ وسو ازلحاظ تنوع و کیفیت آثار، کدام نتایج مهم فرهنگی و اجتماعی عصر خویش را بازگو میکنند؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که تعدادی از سنگ قبور با تزئینات قابلتوجه موجود در این قبرستان متعلق به خاندان «قوجبیگ» و اشخاصی با پایگاه اجتماعی بالا در منطقۀ مُکریان بودهاند و باتوجه به آنکه مطابق متون خاندان قوجبیگ دارای موقعیت ممتازی در سطح منطقۀ مکریان بودهاند؛ در نتیجه مشخص میشود که روستای ترجان نیز از اهمیت سیاسی و اجتماعی قابلتوجهی در این زمان در سطح منطقه مذکور برخوردار بوده است.
The tombstone decorations are a reflection of cultural, social, and religious conditions, manifested in animal, plant, geometric, human, inscription, and symbolic motifs. It is not clear exactly what caused the Iranians to pay special attention to the tombstone and bring it to the border of art. It is important to study the hidden qualities of historical cemeteries in order to understand part of the world and the relationships that govern past societies ; Because by reflecting on the environmental qualities of these sites as well as researching the cultural materials scattered in their surroundings , one can gain insight into some unknowns from the past of societies and understand angles of the prevailing intellectual nature of them. The purpose of this article is to study the array of Qajar tombs of Sheikh Wusu in the village of Turjan Saqez And given that no research has been done on the cemetery so far, Therefore, the study of this Graveyard can show the importance of such works in the archeological studies of the Islamic period of Saqez. This article will try to answer these questions; Sheikh Wusu cemetery and its fascinating mausoleum belong to which group of Kurdestan in the Qajar period, And the study of literary inscriptions and the rich patterns of the tombstones of the Sheikh Wusu Graveyard , which highlight the important cultural and social implications of their time in terms of the variety and quality of the works. In the current research that was conducted in the field of descriptive and analytical method, The motifs and arrays on the gravestones were described, analyzed , classified, designed and documented. The findings of the study indicate that the historical and religious significance of the village in the Qajar period can be understood with regard to the historical cemetery of Trujan.