خلاصه ماشینی:
"بیشتریها تازهتازه شروع کردند به خواندن کتابهای شهید مطهری و شریعتی،مخصوصا کتابها و نوارهای سخنرانی این دو بزرگوار،در واقع چند سال بعد از انقلاب،آن تأثیری را گذاشت که خیلیها فکر میکردند قبل از انقلاب گذاشته!جنگ خیال همه را راحت کرد-که بالفرض اگر هم «قیام»بوده،حالا«انقلاب»شده.
(نه،حواسم هست که افعال ماضی به کار میرود!)چون -ادامهء همان مطلب داخل پرانتز است،که از قصد بیرون از پرانتز آوردمش -بعد از مدتی،مثلا شاعر ما،رفت مخاطبان آنطرف را بیاورد اینطرف، زبانش جا ماند همان طرف!آمد اینطرف،دید زبان در دهان ندارد،و خیال کرد،گوشها عوض شده!(بحث دارد کلهپاچهای میشود!)ماند وسط اینطرف و آنطرف-جایی شبیه بالای دیوار بلند چین که از این نردههای نوکتیز هم داشت-و گفت اینجا-در واقع یعنی بالای دیوار نردهء نوکتیز دار آهنی(تیز نوک آهن دیوار نردهای مثل شیر آهن کوه مردی که...
البته شاید بهتر باشد بگوییم اوزان هجایی دارد و زیرمجموعهء اوزان عروضی نیست) 2-مرحوم«سپهر»به گمان ما،اولی شاعریست که بهطور رسمی و مستقیم به اتل متل سرایی روی آورده و آنچنانکه در ادمه،اشاره خواهد شد، افقهای جدید را در این گونهء شعری باز کرده و به بهانهء اتل متل سرایی، وارد فضاهای جالب دیگری شده است.
مخصوصا وقتی دقت داشته باشیم که شاید بسیاری از شاعران حرفهایتر این روزگار،حتی در سومین و چهارمین اثرهای منتشرشدهء خود نی زهنوز به زبان فردی و شناسنامهدار خود نرسیدهاند-اگرچه حتی بگوییم چنین شناسنامهای در مورد مرحوم سپهر خیلی هم مجلل نیست،اما هست) 4-در ابیات آغازین هر اتل متل،موضوع و سوژهء اصلی کار مطرح میشود."