چکیده:
مقدمه: امروزه، آمادگی برای خودراهبری و خودکارآمدی به عنوان یک عامل انگیزشی در امر یادگیری دانشجویان مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با هدف بررسی اثر بخشی تدریس کلاس معکوس بر خودکارآمدی تحصیلی و یادگیری خودراهبر دانشجویان دانشگاه پیام نور دلفان در درس زبان انگلیسی انجام شد.
روش ها: روش نیمه آزمایشی، که در آن 30 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور دلفان، که در نیمسال تحصیلی 1397-1396 درس زبان انگلیسی را انتخاب کرده بودند با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (هر گروه 15 نفر). ابزار پژوهش پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (1992)، و یادگیری خودراهبر فیشر و همکاران (2001) بود. دادهها در نرم افزار SPSS نسخه 23 و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافته ها: یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر خودکارآمدی تحصیلی و یادگیری خودراهبر با مؤلفههای آن (خودکنترلی، رغبت در یادگیری و خود مدیریتی) تفاوت معناداری وجود دارد، و روش تدریس کلاس معکوس باعث افزایش میزان خودکارآمدی تحصیلی و خودراهبری یادگیری (خودکنترلی، رغبت در یادگیری و خودمدیریتی) در بین دانشجویان شد (001/0>P).
نتیجه گیری: روش تدریس کلاس معکوس میتواند میزان خودکارآمدی تحصیلی و خودراهبری در یادگیری (خودکنترلی، رغبت در یادگیری و خودمدیریتی) را در بین دانشجویان ارتقاء بخشد. بنابراین استادان میتوانند از این روش تدریس جهت افزایش خودکارامدی تحصیلی و یادگیری خودراهبری دانشجویان استفاده کنند.
Introduction: Nowadays, readiness for self-directedness and self-efficacy is considered as a motivating factor in student learning. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of reverse-class teaching on self-efficacy and self-directed learning of students at Payam-e-Noor Delfan University in English.
Methods: The semi-experimental method, in which 30 students of Punjab-e-Noor Delfan University who selected the English language during the 2018-2019 semester, were selected by available sampling method and randomly assigned to two experimental and control groups (Each group is 15 people). The research instrument was questionnaires academic self-efficacy (Jinks & Morgan, 1992) and self-directed learning (Fisher et al, 2001). Data were analyzed by SPSS software version 23 and using covariance analysis.
Results: The results showed that there is a significant difference between the experimental and control groups in terms of academic self-efficacy and self-directed learning with its components (self-control, Interest in learning and self-management), and the flipped classroom teaching increased academic self-efficacy and self-directed learning (self-control, Interest in learning and self-management) among students in English (p
Conclusion: The flipped classroom method can improve the level of academic self-efficacy and self-directed learning in learning (self-control, Interest in learn, self-management) among students. So, professors can thus use this teaching method to increase academic self-esteem and self-directed learning of students.