چکیده:
میرزا مهدی امین (اسم الله الحامی)
که از ازلیان سرشناس و از دوستان
ادوارد براون بود، در پایان کتاب ردیه
خود بر بهائیان، دلیل المتحیرین،
برخی کاستی های مقدمه نقطةالکاف
را که وارد می دانست، آورده است.
این متن نمودی گذرا از استدلال های
ازلیان بر پایه آثار باب در بطلان دعوت
بهائی است و در آن دلایلی آمده است
که نشان می دهد بهاءالله نمی تواند
شخصی باشد که باب به آمدن او
وعده داده بود.
میرزا مهدی امین )اس مالله الحامی( احد الازلیین الممیزین وکان من اصدقاء ادوارد براون، اشار
فی نهایه کتابه فی الر د علی البهايیین، المعروف باسم دلیل المتحیرین، اشار فیه الی وجود بعض
النقايص فی مقدم ه نقطه الکاف قايلا: ان هذا النص یمثل نموذجا عابرا للادله التی یوردها الازلیون
علی اساس اقوال الباب فی بطلان الدعوه البهايیه واوضح انه فی تلک الدلايل یتضح لنا ان بهاءالله
Mirza Mahdi Amin (nicknamed as Esmollah Al - Hami), who was a well-known Azali
and a friend of Edward Browne, at the end of his book “Rejection of the Baha'is - the
reason for the astonishments ”(Dalil al – Motehayyerin) lists some of the shortcomings
of Browne’s introduction to the book “Nuqtat Al-Kaf “. This text is a short glimpse of the
Azalis' reasons - based on the works of Bab- about the invalidity of the Baha’is claims.
There are reasons to show that Baha'u'llah could not be the person whom He (the Bab)
had promised to come.
خلاصه ماشینی:
1-2-ظاهراً ادوارد براون از عبارت «کلمهای معترض نشوید او را» 1 نتیجه گرفته است که به میرزا جانی کاشانی، نقطةالکاف، مقدمه ناشر، ص عه: «در مسئله من یظهره الله، چنانکه سابق مذکور شد، باب جای تأمل و مجال تردد برای احدی از اتباع خود نگذارده است و بر ایشان حتم نموده که هرکس در هرکجا ادعای این مقام را نماید، بیچونوچرا و بلاشرط شیء او را تصدیق نمایند.
3- در ادامه میرزا مهدی امین شرایط ظهور من یظهره الله را تکمیل شریعت بیان ذکر میکند و به همین دلیل که هنوز تکمیل نشده است، بنابراین من یظهره الله نیز نمیتواند ظاهر شده باشد.
چون بخش پنجم این حدیث «نور أشرق من صبح الأزل فیلوح علی هیاکل التوحید آثاره» است و میرزا یحیی نوری (اسم الله الازل) نیز در سال پنجم ظهور باب مورد توجه او قرار گرفت، ازلیان آن عبارات دلائل سبعه را نشانه درستی جانشینی صبح ازل میگیرند و باید گفت که در محدوده تعالیم بابی درست میگویند.
میرزا مهدی امین فردی بابی است و در این متن بهصورت گذرا برخی از استدلالهای ازلیان بر پایه آثار باب را در بطلان دعوت بهائی آورده است.
در ادامه او به تکمیل شریعت بیان، شرایط ظهور من یظهره الله، مشخصات من یظهره الله، و وصایت باب به میرزا یحیی صبح ازل اشاره کرده و اینکه پیش از آمدن من یظهره الله نیاز است که این شرایط بهوجود آمده باشد.