چکیده:
قرنطینه، ناشی از کرونا برای مدتی مشخص بخشی از خانوادههای ایرانی را با خود درگیر کرد. بدیع بودن این وضعیت در نسبت با زندگی مدرن و تقاطعی که با مخاطرات ناگهانی این عصر دارد؛ میتواند زمینهساز بروز و ظهور رفتارها، کنشها واکنشهایی در خانوادههای درگیر با قرنطینه شود. مطالعۀ تجربۀ زیستۀ این دسته از خانوادهها امکان شناخت ظرفیتها، مسائل و ابعاد فردی و اجتماعی خانوادۀ ایرانی را فراهم میکند. نویسندگان این مقاله با هدف «مطالعۀ تجربۀ زیستۀ خانوادۀ ایرانی در دوران قرنطینه» با اتخاذ روش پدیدارشناسی به مصاحبۀ نیمهساختاریافته با 16 خانواده از نقاط مختلف کشور پرداختند، سپس مصاحبههای صورتگرفته تحلیل مضمون شد. تحلیل دادهها منجر به شناسایی سه دسته خانواده شد که کنشها و واکنشهایشان آنها را ذیل سه رویکرد کلی قرار میداد. «خانوادۀ بازاندیش»، «خانوادۀ انفعالی» و «خانوادۀ تلفیقی» الگویی است که این مقاله به آنها رسیده است. خانوادۀ بازاندیش در دوران قرنطینه با استفاده از نظامهای کارشناسی در پی شناخت نقاط ضعف، مسائل و مشکلات خود برآمده و تا حد ممکن آنها را برطرف میکند؛ خانوادۀ انفعالی در شرایط قرنطینه توان مواجهه با سختیها و مشکلات پیشآمده را ندارد و خانواده ای که با الگوی تلفیقی اداره می شود هرچند که قادر به شناسایی برخی مسائل موجود در بستر خود میباشد، اما توان حل و یا برطرفکردن مشکلات خود را ندارد.
Most recently, Covid-19 quarantine has plagued some Iranian families. The novelty of this situation concerning modern life and the intersection with the sudden dangers of this era cause to occur behaviors, actions, and reactions in quarantined families that can be studied. Studying the lived experience of this group of families provides the possibility of recognizing the capacities, problems, and individual and social dimensions of the Iranian family. The main goal of this paper is to study the lived experience of Iranian families during the quarantine period based on phenomenological method using a semi-structured interviews with 16 families from different parts of the Iran. Therefore, the interviews were analyzed using the thematic analysis technique. The results of data analysis showed that the families are classified into three different categories including: "reflexive family ", "passive family" and "combined family”. During the quarantine period, the reflexive family used expert systems to identify their weaknesses, issues, and problems and resolve them as much as possible. The passive family was not able to face the difficulties and problems of the quarantine conditions. The combined family was able to identify some of their own problems, but they did not have the ability to solve their problems.
خلاصه ماشینی:
بنابراین، مطالعۀ حاضر با تمرکز بر دوران قرنطینۀ کرونا به عنوان دورانی خاص و متفاوت در زندگی خانوادۀ ایرانی معاصر، تلاش کرده است با مواجههای پدیدارشناسانه، تجربۀ زیستۀ خانوادههای مختلف از نقاط مختلف کشور را ثبت و ضبط کند تا از طریق آن به برخی منابع و عوامل انسانی فردی و جمعی مؤثر بر زیست این خانوادهها در شرایط بحرانی دست یابد و با تحلیل آنها نوعی سنخشناسی زیست خانوادهها را احصاء کند.
خانوادۀ ایرانی نیز در بستر فراگیری کوئید 19 شرایط مخاطرهآمیز جدید و متفاوتی را تجربه کرده است، تکیه بر نظریات بک و گیدنز برای بررسی کنشها و واکنشهای خانواده در دل بحرانی فراگیر میتواند ما را به ظرفیتهای مختلف خانواده از جمله ظرفیتهای بازاندیشانه نسبت به خود، اعضا و تعاملات میان آنها نزدیک کند.
آنچه مسلم است عواملی همچون مسائل و مشکلات اقتصادی، مشکلات تعاملی و رفتاری و یا برخی روابط مثبت و شادیآفرین در میان خانوادههای مورد مطالعه پیش از دوران قرنطینه کرونا هم وجود داشته است، اما نکتۀ مهم برای این پژوهش نفس قرنطینه و وسعتیافتگی زمانی خانوادهها در نتیجه حضور مطلق در خانه بود که هم قادر بود بر مشکلات قبلی اثر بگذارد و مشکلات جدیدی ایجاد کند و هم زمینه ایجاد فضایی مثبت در خانه را به وجود آورد و خانوادهها را در شرایطی متفاوت قرار دهد.
بررسی بازاندیشی در ساحت خانواده در مواجهه با بحران، توجه به ظرفیتهای خانوادهها برای مدیریت خود در موقعیتهای مختلف و همچنین تنوع موجود در مواجهات خانوادگی با موضوعات بحرانی همچون قرنطینه شاخصی است که این مطالعه را با دیگر مطالعات موجود در خصوص ابعاد اجتماعی همهگیری کرونا متفاوت میکند.