چکیده:
امر به معروف و نهی از منکر از جمله واجبات مهم دین اسلام است که اجرا کردن یا نکردن آن تأثیر عمیق و گستردهای بر تمام ابعاد جامعه دارد؛ زیرا خداوند نخستین امر کنندة به معروف و نهی کنندة از منکراست؛ از این رو اثرات امر به معروف و نهی از منکر بر تعلیم و تربیت در بین دانش آموزان اهمیت بسزایی دارد و باید مقدمات وسایل اثر بخشی در وصول به آنان و امکانات هدایت جامع را فراهم نماییم که مهمترین و بزرگترین وسایل تأثیر قدرت، بسیج و سازماندهی نیروهای آموزش دیده، متدین، مؤمن و جوانان پرشور و نشاط است؛ آموزش و پرورش(تعلیم و تربیت) میتواند یکی از مهمترین نهادهایی باشد که فریضه امر به معروف و نهی از منکر را به نحو احسن آموزش دهد و دانش اموزانی معتقد و با ایمان و مستعد به جامعه تحویل دهد و جامعهای که پایه و اساس آن اسلام ناب محمدی میباشد؛ برقرار سازد؛ هدف این مقاله، بررسی راهکارهای مستقیم و غیرمستقیم ک امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانشآموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت؛ روش انجام این پژوهش، تحلیلی – توصیفی به صورت کتابخانهای از طریق فیش برداری صورت گرفته است.
The bestowal of good and forbidding is one of the important duties of the religion of Islam, that its implementation or not has a profound and wide impact on all aspects of society, because God is the first and foremost man to be famous and neglectful of monk; hence the effects of the affair on the famous and The prohibition of negation on education is important among students, and we must provide the tools for their effectiveness in reaching them and comprehensive guidance facilities, the most important and greatest tools of the influence of power, the mobilization and organization of trained, religious, and Young people are passionate and joyful, Education (education) can be one of the most important institutions to teach the bestowal of good faith and the prohibition of evil in a manner that is effective in providing faithful and faithful scholars to the community, and a community based on And it is based on a purely Mohammed Islam, The purpose of this article is to study the direct and indirect solutions to the well-known and forbidding the neglect of the education of students, in order to prevent them from being invaded by cultural and religious beliefs. The methodology of this research is analytical-descriptive as The library has been crawled through a snap