چکیده:
این تحقیق با هدف مقایسهاثربخشی آموزش با مداخله گروهی به دو روش شناختی رفتاری و معنی درمانی بر افسردگیو سلامت روان، دانشجویان دختر دانشگاه تربیت معلم (تهران-کرج) ایران در سالتحصیلی( 89-90) به روش شبه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بر روی 30 نفر گروهنمونه (درهرگروه 10 نفر) که به روش در دسترس انتخاب شده اند صورت گرفت. در اینپژوهش از دو روش گروهی 10جلسهای درمان شناختی رفتاری ومعنویت درمانی استفاده شد وجهت جمع آوری داده ها در سه دوره زمانی (پیش آزمون ، پس آزمون و پیگیری) در دوگروه آزمایشی و شاهد از پرسشنامه افسردگی بک و سلامت عمومی CHQ بهره گرفته شد.نتایج تجزیه وتحلیل داده ها به وسیله دو آزمون تحلیل کوواریانس درسطح 01/0 معناداربودند. براین اساس نشان داده شد که هر دو رویکرد درمانی شناختی- رفتاری و معنیدرمانی موجب کاهش میزان افسردگی و افزایش سلامت روان در افراد گروه آزمایش شده استو این تفاوت نسبت به گروه کنترل معنادار است. همچنین در بررسی اثر بخشی این دو روشنیز مشاهده شد که بین معنویت درمانی و درمان شناختی رفتاری در اثر بخشی بر کاهشافسردگی و افزایش سلامت روان تفاوت معناداری وجود ندارد.
The present study was done with the aim of comparing the effectiveness of group intervention with two methods of behavioral-cognitive and logo therapy on depression disorder and mental health of female students by quasi-experimental method with experimental and control groups on 30 persons of sample group (10 persons in each group)who have been selected by available method in Teacher Educating University (Tehran- Karaj) In Iran academic year : 2011 , In this study was used of two group methods in 10 sessions of behavioral - cognitive and logo -therapy and was usedepression questionnaire by cognitive - behavioral Method (Beck ) to collect data in three time periods (pre-test, post-test and follow-up ) in two experimental and control groups. The results of data analysis were significant by two tests of covariance and repeated variance analyses at the level of0/01 . Accordingly , it has been shown that both behavioral -cognitive therapy and logo - therapy approaches have been caused on Decrease in Depression and increase mental health in the experimental group and this difference is significant in comparison to the control group . On the other hand , re-test shows lasting effect of therapy on Decrease in Depression and increase mental health in both approaches with in one month . Also there was no difference in effectiveness in Decrease Depression and increase mental health between the two therapy groups.