چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ساختاری متغیرهای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرورش استعدادهای درخشان مدارس شهر اسفراین انجام شد. برای انتخاب نمونه از روش تصادفی طبقه ای استفاده شد که در مجموع 305 نفر انتخاب شدند. با توجه به تحقیقات گذشته چهارده متغیر شناسایی شدند که در پیشرفت تحصیلی این دانش آموزان تأثیر گذارند. پرسشنامه های تاب آوری، خودکارآمدی، انگیزه پیشرفت، امید تحصیلی، عزت نفس، اعتماد به نفس، خودتنظیمی تحصیلی، هوش هیجانی، شادکامی، اشتیاق تحصیلی، نگرش تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و حمایت تحصیلی به عنوان ابزار سنجش مورد استفاده قرار گرفتند. نمره حاصل از پرسشنامه عملکرد تحصیلی به عنوان شاخصی از پیشرفت تحصیلی مورد توجه قرار گرفت. یافته های تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای خودکارآمدی، تاب آوری، انگیزه پیشرفت و عزت نفس نقش واسطه ای با عملکرد تحصیلی دارند و متغیر عملکرد تحصیلی بر روی اعتماد به نفس و اعتماد به نفس بر روی خود کار امدی و خودکار امدی مجددا بر روی عملکرد تحصیلی تأثیر می گذارد.
The present study aimed to develop a structural model of academic achievement variables of Brilliant Talent students of Esfarayen city. In order to select the sample, randomized stratified sampling method was used. A total of 305 people were selected. According to the previous research, fourteen variables were identified which are influential in academic achievement of these students. Questionnaires of resilience, self-efficacy, progress motivation, academic hope, self-esteem, self-confidence, academic self-regulation, emotional intelligence, happiness, academic enthusiasm, academic attitude, academic vitality, and academic support were used as measurement tools. The score obtained from academic performance questionnaire was considered as an indicator of academic achievement. The research findings indicate that the variables of self-efficacy, resiliency, progress motivation, and self-esteem have a mediating role in academic performance; and the variable of academic performance affects self-confidence and self-confidence affects self-efficacy and self-efficacy again affects academic performance.