چکیده:
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر تدوین و اجرای برنامه استراتژیک بر کیفیت خدمات آموزشی ادراک شده دانشجویان دانشکده علوم توانبخشی اهواز انجام شد. در این مطالعه مداخلهای کیفیت خدمات آموزشی ادراک شده دانشجویان قبل و بعد از از تدوین برنامه استراتژیک دانشکده توانبخشی اهواز بررسی و مقایسه شد. بر اساس تعداد دانشجویان در هر گروه آموزشی و از طریق روش نمونهﮔﻴﺮی ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﻃﺒﻘﻪای، 146 نفر از دانشجویان در رشتههای گفتار درمانی، فیزیوتراپی، شنوایی شناسی و کاردرمانی به شیوه تصادفی منظم انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد سروکوآل حاوی ﭘﻨﺞ ﺑﻌﺪ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﺪﻣﺎت آموزشی (عوامل محسوس، قابلیت اطمینان، مسؤولیت پذیری، ضمانت و همدلی) استفاده شد که دارای رواﯾﯽ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﺗﺎﯾﯿﺪ شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک نسخه 18 نرم افزار spss و از طریق روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (آزمون ویلکاکسون) انجام شد. قبل از تدوین و اجرای برنامه استراتژیک، بین میانگین نمرات عوامل محسوس، قابلیت اطمینان، مسؤولیت پذیری، ضمانت و همدلی ادراک شده و مورد انتظار دانشجویان تفاوت معنی داری مشاهده شد (001/0> p). با این حال، پس از تدوین و اجرای برنامه استراتژیک، سطح رضایت مورد انتظار و ادراک شده دانشجویان از تمامی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی تقریباً یکسان بود. در تدوین و اجرای برنامهریزی استراتژیک، با اولویتبندی و اختصاص بودجه به ابعادی که دارای بیشترین شکاف بودند، دانشجویان کیفیت خدمات آموزشی دانشکده را متناسب با وضعیت مورد انتظار خود برآورد نمودند. واژگان کلیدی: برنامهریزی استراتژیک، بهبود کیفیت، آموزش، دانشجویان، توانبخشی، اهواز.
This study aimed to investigate the effect of developing and administering a strategic plan on perceived educational quality by students in Ahvaz faculty of rehabilitation sciences. In this interventional study, perceived educational quality by students was investigated before and after developing and administering a strategic plan. Based on the number of students in each educational department and using stratified-random sampling method, 146 students in disciplines of speech and language pathology, physical therapy, audiology, and occupational therapy were selected to participate in the study. For data collection, a standardized SERVQUAL questionnaire including five dimensions of educational services quality (tangibles, reliability, responsiveness, assurance, and empathy) with approved validity and reliability was applied. Data analysis was executed by using SPSS version 18 and applying descriptive (mean and standard deviation) and analytical (Wilcoxon signed-rank test) statistical methods. Before developing and administering the strategic plan, a significant difference was observed between mean scores of perceived and expected tangibles, reliability, responsiveness, assurance, and empathy by students (p < 0.001). However, after developing and administering the strategic plan, the expected and perceived levels of students' satisfaction with educational services were almost equal. Furthermore, in developing and administering the strategic plan, by prioritizing and devoting the budget to the dimensions with highest gap, the students estimated the quality of faculty’s educational services equal to and in line with their expected status.