چکیده:
هدف از این مطالعه تعیین ارتباط سبک یادگیری با عملکرد مبتنی بر شواهد در دستیاران بیمارستان های کرمانشاه بود. مطالعه از نوع همبستگی و به روش مقطعی بود که روی 65 دستیار بالینی به روش نمونه-گیری تصادفی طبقه ای، به صورت انتساب متناسب انجام گردید. ابزار گرد اوری داده ها پرسشنامه استاندارد سبک یادگیری وارک و پرسشنامه محقق ساخته بررسی آگاهی و نگرش نسبت به عملکرد مبتنی بر شواهد بود. پژوهشگر پس از مراجعه به بیمارستانها، پرسشنامه ها را در اختیار نمونه ها قرار داد و بعد از تکمیل شدن نسبت به جمع آوری آنها اقدام نمود. داده ها با ابزار تحلیلی سبک یادگیری وارک و نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سبک یادگیری غالب، تک مدله( 75%)، از نوع شنیداری با فراوانی نسبی(2/49%) بود. میزان آگاهی در مورد عملکرد مبتنی بر شواهد دستیاران (6/64%) خوب بود. نگرش (7/67%)دستیاران نسبت به عملکرد مبتنی بر شواهد مثبت بود. (1/43%) عملکرد مبتنی بر شواهد درسطح مطلوب داشتند. آزمون کای دو نشان داد ارتباط معناداری بین آگاهی و عملکرد مبتنی بر شواهد(01/0=p )، نگرش و عملکرد مبتنی بر شواهد وجود داشت(001/0>p ). بین سبک یادگیری و عملکرد مبتنی بر شواهد ارتباط وجود نداشت(639/0=p ). با افزایش سطح آگاهی و مثبت بودن نگرش، به افراد دارای سطح عملکرد مبتنی بر شواهد مطلوب، اضافه گردید. لذا نیاز به آموزش مدون و اصولی در رابطه با عملکرد مبتنی بر شواهد از ضروریات به نظر میرسد.
The current study was conducted to determine the relationship between learning style and EBP. In a cross sectional- correlational study, 65 individuals of clinical assistance were recruited to the study as stratified random and proportional assignment. The tools were learning style of Vark scale and evaluation of knowledge and attitude towards evidence-based performance. Data were collected by referring of the researcher to the hospitals and offering the questioners to subjects and completing by them, thereafter data were analyzed by SPSS software. The dominant learning style was one-mode (75%) of auditory style with frequency percent of (49.2%). The attitudes (67.7%) of the clinical assistance regarding EBP were positive and 43.1% of them had an appropriate level of EBP. The chi square test showed a significant relationship between awareness and EBP (P=0.01), as well as between attitude and EBP (P