چکیده:
پژوهشحاضرباهدف رابطه سر زندگی تحصیلی بر اساس معنای تحصیلی و خستگی هیجانی با نقش واسطه ای خودکار آمدی هیجانی دانشجویان انجام شد. روش تحیق پژوهش، جزء پژوهشهای کاربردی و از نظر اجراء بر اساس مدل ارتباطی و طبق معادلات ساختاری جزء تحقیقات توصیفی-همبستگی بود. جامعهآماریتحقیقشاملکلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر مریوان در سال تحصیلی97-1396 بودند که 350 نفر بر اساس جدول مورگان تعیین و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. برایگردآوریدادههاازپرسشنامهیاستانداردشدهسرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391)، معنای تحصیلی پکران (2005)، خستگی هیجانی شاوفلی و واندریندنگ (1994) و خودکار آمدی هیجانی خدایاری فرد و همکاران (1390) استفادهشد. فرضیه هابااستفاده نرم افزار lisrel و spss به کمک معادلات ساختاری مسیر آزمونشدند .بین معنای تحصیلی و خستگی هیجانی و سرزندگی تحصیلی با نقش واسطه ای خودکارآمدی هیجانی رابطه معناداری وجود دارد. (P=0/001). با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت که سرزندگی تحصیلی، معنای زندگی و خستگی هیجانی عوامل موثر بر خودکارآمدی هیجانی در دانشجویان می باشند.پژوهش حاضر دارای محدودیت هایی بود از جمله اینکه فقط تعداد محدودی از متغیرها در نظر گرفته شده است و همچنین از ابزارهای خودگزارش دهی استفاده شده است، در نهایت پیشنهاد می گردد که در مطالعات آینده متغیرهای میانجی دیگری نیز بررسی شده و از ابزارهای دیگری نیز برای بررسی بیشتر استفاده شود.
The purpose of this study was to investigate the relationship between academic vivacity based on academic meaning and emotional exhaustion with the mediating role of students' emotional self-efficacy. The research method was applied research based on the communication model and according to structural equations, it was a kind of descriptive-correlational research. The statistical population of the study consisted of all students of Payam-e-Noor University of Marivan during 1396 to 1397 that 350 students were selected based on Morgan table and by stratified random sampling. Moreover, a standardized questionnaire of academic vitality was used for data collection such as Hossein Chari and Dehghanizadeh (2012), the educational meaning of Pekran (2005), emotional purity of Shaofli and Wondering (1994) and emotional self-efficacy of Khodayari Fard et al. (2011). Then the hypotheses were tested using the structural equations of the path using lisrel and spss software. Data analysis showed that, there was a significant relationship between academic meaning and emotional exhaustion and academic vitality with the mediating role of emotional self-efficacy. (P = 0/001). According to the results, it can be said that academic vitality, meaning of life and emotional exhaustion were the factors affecting students' emotional self-efficacy. It should be noted that the present study has some limitations including only a limited number of variables and self-reporting tools. Finally, it was suggested that other mediating variables and various tools will be studied in future.
خلاصه ماشینی:
کیومرث کریمی: عضو هئیت علمی ،گروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران پژوهش حاضر با هدف رابطه سر زندگی تحصیلی بر اساس معنای تحصیلی و خستگی هیجانی با نقش واسطه ای خودکار آمدی هیجانی دانشجویان انجام شد.
The covariance matrix of the present structures in the structural and theoretical model of the research {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ** معنیداری در سطح خطای 1 درصد، *معنیداری در سطح خطای 5 درصد در شکل 1 مدل ساختاری برازش شده در حالت تخمین استاندارد نشان داده شده است، همانطور که مشاهده میشود اثر معنای تحصیل و خستگی هیجانی بر سرزندگی تحصیلی به ترتیب 35/0 و 38/0، اثر خودکارآمدی هیجانی بر سرزندگی تحصیلی به ترتیب 26/0 و اثر معنای تحصیلی و خستگی هیجانی بر خودکارآمدی هیجانی به ترتیب 45/0 و 50/0 میباشد.
این امر بدین معناست که بین سازههای سر زندگی تحصیلی، معنای تحصیلی، خستگی هیجانی و خودکارآمدی هیجانی دانشجویان دانشگاه پیام نور مریوان بر اساس مدل ساختاری طراحی شده، روابط ساختاری معنیداری وجود دارد.
بحث نتایج تحلیل مسیر بین سازههای حاضر در مدل ساختاری برازش شده بر اساس شکلهای 1 و 2 نشان داد که که با اطمینان 95 درصد، بین معنای تحصیلی و خستگی هیجانی و خودکارآمدی هیجانی رابطه معناداری وجود دارد و همچنین بین خودکارآمدی هیجانی و سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
Journal of Educational and Social Research, Vol, 3, No, 2, Pp. 335-342.
Journal of Education and Learning Studies, Vol. 4, No. 2, Pp. 47-21.
Educational vitality and perception of family communication model, intermediate role of self-efficacy.