چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین میزان سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان دانشگاه رازی و رابطه آن با ویژگیهای فردی است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل 11268 دانشجویان دانشگاه رازی در سال تحصیلی 99-98 است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 372 نفر و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعیین شد. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته سواد حریم خصوصی برخط با 4 مؤلفه (آگاهی از عملکرد ارائهدهندگان خدمات برخط، آگاهی از جنبههای فنّی، آگاهی از قوانین و آگاهی از راهکارهای کنترل فردی) استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار (873/0) به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل یافتهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که سطح سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان کمتر از مقدار متوسط است. بیشترین مقدار به مؤلفه «مهارتهای اجتماعی» و کمترین مقدار به مؤلفه «آگاهی از قوانین حفاظت از اطلاعات» تعلق دارد. همچنین مقطع تحصیلی و سابقه استفاده از اینترنت با سواد حریم خصوصی برخط ارتباط معناداری دارند و افراد با تحصیلات بیشتر و سابقه طولانیتر در استفاده از اینترنت سواد بیشتری دارند. اما بین جنسیت، سن و مدت زمان استفاده از اینترنت و سواد حریم خصوصی برخط ارتباط معناداری وجود ندارند. با توجه به اهمیت افزایش سواد حریم خصوصی برخط در جهت حفظ حریم خصوصی در اینترنت، باید آموزش و اقدامات لازم در جهت ارتقای سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان صورت گیرد.
The purpose of this study was to determine the level of Online Privacy Literacy (OPL) of students in Razi University and its relationship with individual characteristics. The present study was an applied and survey method and also the statistical population of this study included 11268 of Razi University students in the academic year 99-98. The sample size was 372 members using Morgan table and stratified random sampling method. Hence, a researcher-made online privacy literacy questionnaire with 4 components (knowledge of online service providers, knowledge of technical aspects, awareness of rules, and awareness of personal control strategies) was used to collect the research data. Then, the reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha (0.873). Moreover, descriptive and inferential statistics were used to analyze the findings. The findings indicated that the level of online literacy of students was seen under the average level. The highest value was belonged to the component of "social skills" and the lowest to the "awareness of data protection laws". Also, educational level and experience of internet use were significantly associated with online privacy, and more educated, and long-term individuals were more likely to use the Internet. However, there was no significant relationship between gender, age, and duration of Internet use and online privacy. Considering the importance of increasing online privacy literacy in order to maintain internet privacy, therefore, necessary training and measures should be considered to promote online privacy.
خلاصه ماشینی:
Results of independent t-test to compare the mean of gender’ online privacy literacy {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به نتايج جدول 2، مقادير به دست آمده به منظور بررسي برابري واريانسهاي دو جامعه مستقل (49/1 = F، 22/0 = P) نشان ميدهد که سطح معناداري از خطاي 05/0 بيشتر است.
پاسخ هر دو گروه زن و مرد به سؤالات مربوط به سواد حريم خصوصي برخط نشان دهنده اين است که بين دو متغير تفاوت معناداري وجود ندارد، چرا که سطح معناداري به دست آمده از دادههاي تحقيق بيشتر از 05/0 ميباشد (15/0P =).
Results of one-way analysis of variance and LSD post hoc test related to online privacy literacy upon educational degree {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانگونه كه در جدول 3 مشاهده ميشود، نتايج تحليل واريانس يك طرفه نشان داد، سواد حريم خصوصي برخط در بين دانشجويان با مقطع تحصيلي مختلف تفاوت معناداري وجود دارد و آزمون تعقيبي (LSD) نيز نشان داد که در مقايسه ميانگين ميزان سواد حريم خصوصي برخط در بين دو مقطع تحصيلي کارشناسي و دکتري و همچنين کارشناسي ارشد و دکتري مقدار سطح معنيداري 000/0 از مقدار خطاي 05/0 کمتر است.
Pearson correlation between descriptive statistics and online privacy literacy {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانگونه که در اين جدول ملاحظه ميشود، ضريب همبستگي بين سواد حريم خصوصي برخط و سابقه دسترسي به اينترنت برابر با 23/0 شده است و سطح معنيداري مربوط به آن نيز از 05/0 کوچکتر ميباشد.