چکیده:
روششناسی: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی است که به روش پیمایشی انجام گرفت. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامهای محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری تمامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند. نمونهگیری به صورت تصادفی انجام شد و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر با 374 نفر است. روایی ابزار به روش روایی محتوایی تایید شد. یافتهها: نتایجی که با استفاده از مدل ساختاری بهدستآمد، بیانگر این است که بین متغیر "نگرش به آیندۀ شغلی" و متغیر "رفتار اطلاعجویی" دانشجویان ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج آزمون کروسکال والیس و یومن ویتنی نشان داد که نگرش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا نسبت به آیندۀ شغلیشان با یکدیگر تفاوتی ندارد، همچنین بین نگرش دانشجویان گروههای مختلف نسبت به آیندۀ شغلیشان تفاوتی مشاهده نشد. دانشجویان در گروههای مختلف تحصیلی، رفتارهای اطلاعجویی مشابهی را از خود نشان دادند، این در حالی است که بین رفتارهای اطلاعجویی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا تفاوت معنادار وجود دارد. اصالت: این نخستین پژوهشی است که نشان میدهد بین رفتار اطلاعجویی و نگرش دانشجویان به آیندۀ شغلیشان ارتباط معناداری وجود دارد و با بهبود نگرش به آیندۀ شغلی و ایجاد انگیزه در دانشجویان میتوان امیدوار بود که رفتار اطلاعجویی ایشان بهبود یابد. وجود اختلاف در رفتارهای اطلاعجویی دانشجویان ارشد و دکترا گویای این است که دانشگاهها و به شکل تخصصیتر کتابخانههای مرکزی میتوانند نقش بیشتری در ارتقاء مهارتهای اطلاعیابی و افزایش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان ایفا کنند.
Methodology:In terms of objective and collecting data (made by systematic approach), this research is placed in sort of applied and descriptive research respectively. in order to collect data, we used a researcher-made questionnaire.The statistical population is all students of Tarbiat Modares University in both master and doctoral degrees. Sampling was done randomly and the sample size, according to Cochran formula, is 374 personsFindings:The results obtained by structural model indicated that there is a meaningful relation between the variable defined as attitude towards jobs future and the variable information-seeking behavior of students. The results of Kruskal-Wallis and Uman- Whitney tests showed that there was no difference between postgraduate and PhD students in terms of attitude towards jobs future. In addition, there was no difference among students of various groups given the variable towards to job future. while he reaction of students of various groups towards information-seeking behaviors was similar, there exist a significant difference between master and doctoral students in terms of information-seeking behaviorOriginality: As far as the results of this research is concerned, there is a meaningful relation between the information-seeking behavior and the attitudes of students toward their job future. Improving the attitudes to job future and motivating them, we can expect their information-seeking behavior would be improved. The discrepancy between graduate and doctoral students in terms of information-seeking behaviors indicates that universities, or more accurately, central libraries can play a greater role to enhance information-seeking skills of students as well as their level of information knowledge.
خلاصه ماشینی:
ir اطلاعات مقاله چکيده هدف : هدف از اين پژوهش ، بررسي ارتباط بين نگرش به آيندة شغلي و رفتار اطلاع جويي دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس است .
يافته ها: نتايجي که با استفاده از مدل ساختاري به دست آمد، بيانگر اين است که بين متغير «نگرش به آيندة شغلي» و متغير «رفتار اطلاع جويي » دانشجويان ارتباط معناداري وجود دارد.
Zelley نتايج ، ميتوان به طورکلي استنباط کرد که بين ابعاد شخصيت با ابعاد رفتار اطلاع جويي دانشجويان کارشناسي ارشد رابطه معناداري وجود دارد.
خسروجردي و ايرانشاهي (١٣٨٨) رفتار اطلاع جويي و دانش پيشين در دانشجويان کارشناسي ارشد و دکتري دانشگاه تهران را مورد تحليل قرار داده اند.
کريم خاني و نشاط (١٣٩٥) در پژوهشي به تعيين رابطه پنج عامل بزرگ شخصيت با رفتار اطلاع جويي دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه هاي تهران ، تربيت مدرس ، اميرکبير و علوم تحقيقات پرداخته است .
فرضيه اول : بين ديدگاه دانشجويان نسبت به آيندة شغلي و رفتار اطلاع جويي آنان رابطه معنادار است .
منصوريان و سنگري (١٣٩٤)، نارمنجي و نوکاريزي (١٣٨٩)، قاسمي و سنگري (١٣٩٢) به اين نتيجه رسيدند که تفاوتي بين رفتار اطلاع جويي دانشجويان تحصيلات تکميلي ، دانشجويان دختر و پسر و دانشجويان دانشکده هاي علوم پايه و ادبيات و علوم انساني وجود ندارد.
Surveying the relationship between the thinking styles and the information seeking behavior among graduate students of Science Faculty and Humanities Faculty in Ferdowsi University of Mashhad.
The role of personality features on in information-seeking behavior of graduate students at University of Tehran (2006-2007).