چکیده:
هدف: تقید به اخلاقیات علمی با یادگیری و درونی سازی نرمها، ارزشها و اصول نویسندگی ممکن است. مقولهای که میتوان آن را تحت عنوان هویتیابی نویسندگان مطرح کرد. چئونگ و همکاران با ادراک نیاز به تبیین و سنجش این مقوله، ابزاری را توسعه داده اند. پژوهش حاضر با هدف رواسازی و اعتباریابی ابزار مذکور با عنوان مقیاس هویت نویسنده انجام پذیرفت. روش: طرح استفاده شده از نوع همبستگی بود که در آن روش ماتریس کوواریانس با هدف تحلیل عاملی تاییدی به کارگرفته شد. جامعه آماری موردمطالعه شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 98-1397 بود که تعداد 384 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون مدل مؤید هویت نویسندگی و برازش مدل با دادهها بود و مدل هویت نویسندگی از طریق آیتمهای 17 گانه که نماینده ابعاد سهگانه هستند، تبیین میشود که از بین آنها 8 آیتم مربوط به بعد اعتماد نویسنده، 5 آیتم مربوط به بعد ارزش قائل شدن برای نوشتن و 4 آیتم مربوط به بعد معرفی خود بهعنوان نویسنده است. پایایی مقیاس هویت نویسنده بر اساس آلفای کرونباخ 86/0 و با استفاده از روش دو نیمه کردن، 75/0به دست آمد. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت که پرسشنامه هویت نویسنده ابزاری قابل اعتماد و روا برای اندازهگیری هویت نویسندگان و پژوهشگران دانشگاهی است.اصالت: این مطالعه نخستین مطالعه در خصوص بررسی خصوصیات فنی مقیاسی است که می تواند ادراک و نگرش های دانشجویان و پژوهشگران دانشگاهی در مورد هویت نویسندگی را اندازه گیری کند.
Objective: Adherence to scientific ethics is possible through learning and understanding the norms and internalizing the principles of writing. Something that can be called author identification. Cheung et al. Have developed a scale by understanding the need to explain and measure this concept. The current study was done in order to evaluate and validate the author's identity scale. Methodology: The present study was conducted by using a correlational design in which the method of covariance matrix was used for the purpose of confirmatory factor analysis. the population under study consisted of all masters and Ph.D. students of Mohaghegh Ardebili university and a number of 384 people were chosen using the Stratified Random Sampling method. Findings: the survey determining the content and construct validity confirmed the validity of the questionnaire. Cronbach’s alpha coefficient for the reliability of the author’s indentity questionnaire was 0.86, and using the half-split method it was calculated to be 0.75. Confirmatory Factor Analysis, similar to the main form, confirmed the three factors of awareness in writing, writer’s comprehension and sufficient knowledge to prevent plagiarism. According to the results, we can say that identity questionnaire is a reliable and valid tool to assess the identity of writers and university researchers.Originality: This study is the first study to examine the technical characteristics of the scale that can measure the perceptions and attitudes of students and academic researchers about the identification of the authors.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: نتايج حاصل از آزمون مدل بيانگر هويت نويسندگي و برازش مدل با داده ها بود و مـدل هويت نويسندگي از طريق آيتم هاي ١٧ گانه که نماينده ابعاد سه گانه هستند، تبيين ميشود که از بين آنها ٨ آيتم مربوط به بعد اعتماد نويسنده ، ٥ آيتم مربوط به بعد ارزش قائـل شـدن بـراي نوشـتن و ٤ آيتم مربوط به بعد معرفي خود به عنوان نويسنده است .
در کنار عواملي که خارج از کنترل پژوهشگران و دانشجويان به عنوان يک فرد هست ، جلوگيري از انحراف در تأليفات علمي، نيازمند اطمينان از دو موضوع مهم است ؛ يکي اطمينان از اينکه جمع آوري داده ها دقيق بوده و روش جمع آوري آنها به وضوح و به دقت تمام شرح داده شده است ؛ دوم برخورد مسئولانه با داده ها حين تحقيق و بعد از انتشار نتايج آن است (دئورا،١ ٢٠٢٠)؛ در اين زمينه دئورا (٢٠٢٠) متذکر ميشود که حتي در بهترين شرايط ، ماهرترين پژوهشگران نيز ميتوانند اشتباه کنند.
Pittam, Elander, Lusher, Fox &Payne 4.
ضرايب حاصل شده در مطالعه چئونگ و همکاران اعتماد ارزش قائل شدن معرفي خود به رديف ماده نويسنده براي نوشتن عنوان نويسنده ١ من سبک خودم را در نوشتن دانشگاهي دارم .
نتايج نشـان داده کـه ضـريب آلفـاي کرونبـاخ بـراي زيـر مقياس هـاي اعتماد نويسنده ، ارزش قائل شدن براي نوشتن و معرفي خود به عنوان نويسنده به ترتيب ٠/٨١، ٠/٧٩ و ٠/٧٩ حاصل شده است که گوياي قابليت اطمينان بالاي پرسشنامه بود.
Development and validation of the Student Attitudes and Beliefs about Authorship Scale: a psychometrically robust measure of authorial identity.