چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر مدیریت هواداران باشگاه های بسکتبال ایران بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات کیفی با روش گراندد تئوری بود.. جامعه آماری شامل نخبگان آگاه به ادبیات پژوهش بود (مدیران سطح فوقانی فدراسیون بسکتبال، متخصصین مدیریت ورزشی، مربیان). نمونه آماری شامل 14 نفر از افراد جامعه کیفی، تا دستیابی به اشباع نظری مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. ابزار اندازهگیری پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. پایایی مصاحبه ها با روش توافق درون موضوعی 78/0 بدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. نتایج نشان داد که 178 کد در مرحله کد گذاری باز و 9 محور در کدگذاری محوری بدست آمد و در نهایت 9 عامل امکانات رفاهی، کانون هواداران، ایمنی و امنیت، فرهنگی و اجتماعی، فناوری اطلاعات، طراحی و جذابیت فضای ورزشگاه، بازاریابی، روابط عمومی، ارزیابی بر مدیریت هواداران باشگاه های بسکتبال ایران تاثیر دارد.
The purpose of this study was to identify the factors affecting the management of fans of Iranian basketball clubs. The present study was applied in terms of purpose and qualitative research using the grounded theory method. The population included top-level managers of the basketball federation, sports management specialists, coaches, experts, and elites aware of the research literature in the field of basketball. The statistical sample consisted of 14 members of the qualitative community, to achieve theoretical saturation of the semi-structured interview. The research measurement tool in the qualitative section included a semi-structured interview. The reliability of the interviews was 0.78 by the method of intra-subject agreement. To analyze the data, a continuous comparison method was used during the three stages of open, axial, and selective coding. According to the results, 178 codes were obtained in the open coding stage, and 9 axes were identified in the axial coding stage. Finally, 9 factors were identified: welfare facilities, fan center, safety and security, cultural and social, information technology, design and aesthetics of stadiums, marketing, relationships, and evaluation.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که ١٧٨ کد در مرحله کد گذاري باز و ٩ محور در کدگذاري محوري بدست آمده و در نهايت ٩ عامل امکانات رفاهي ، کانون هواداران ، ايمني و امنيت ، فرهنگي و اجتماعي ، فناوري اطلاعات ، طراحي و جذابيت فضاي ورزشگاه ، بازاريابي ، روابط عمومي ، ارزيابي شناسايي شدند.
Soyguden, Schneider, Barut & Imamoglu 5 .
جدول ٧- محورهاي نهايي امکانات رفاهي فرهنگي و اجتماعي بازاريابي کانون هواداران فناوري اطلاعات روابط عمومي ايمني و امنيت طراحي و جذابيت فضاي ورزشگاه ارزيابي (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١- مدل قرايندي تحقيق نتيجه گيري نتايج نشان داد که طراحي و جذابيت فضاي ورزشگاه بر مديريت هواداران باشگاه هاي بسکتبال ايران تأثير دارد.
نتايج نشان داد که عوامل فرهنگي و اجتماعي بر مديريت هواداران باشگاه هاي بسکتبال ايران تأثير دارد.
در تحقيق حاضر نيز ٩ عامل امکانات رفاهي ، کانون هواداران ، ايمني و امنيت ، فرهنگي و اجتماعي ، فناوري اطلاعات ، طراحي و جذابيت فضاي ورزشگاه ، بازاريابي ، روابط عمومي ، ارزيابي بر مديريت هواداران باشگاه هاي بسکتبال ايران تأثير دارد.