چکیده:
یکی از موضوعهای اساسی دنیای مدرن، مسئلهی هویت ملی است که در این مطالعه، پژوهشگران بهدنبال تحلیل این مفهوم در متن بیانیهی گام دوم رهبر معظم انقلاب هستند. در این پژوهش با رویکردی غیرپیدایشی، مؤلفههای هویت اسلامی-ایرانی بررسی شده است. بهمنظور دادهکاوی، پژوهشگران از روش تحلیل محتوای قیاسی و روش تحلیلی-استنتاجی و برای دادهیابی از روش اسنادی بهره گرفته است. نتایج نشان میدهد که به تمامی مؤلفههای هویتآفرینی اسلامی-ایرانی که جمعاً 24 مؤلفه است، توجه شده است. در این میان، مؤلفههای اقتدار (15 عبارت)، برجستگی (13 عبارت)، تداوم و جهتمندی (9 عبارت) و ارزشمندی (8 عبارت) بیشترین بسامد را دارا هستند و مؤلفههای کارایی (7 عبارت)، آگاهی (6 عبارت)، ثبات، تعهد، ادراک شخصی، تجربه، طرحمندی (5 عبارت)، ارتباط (4 عبارت)، پیوند، تأییدپذیری، وحدت، هماهنگی و نشانمندی (3 عبارت) و تمایز، انعکاس، کلیت، پذیرش، معناداری و دلمشغولی (2 عبارت) در درجات بعدی پردازش در متن قرار دارند که این امر، نشان از جامعیت بحث هویتآفرینی در متن بیانیهی گام دوم دارد. درخصوص چگونگی روند هویتآفرینی اسلامی-ایرانی در متن بیانیهی گام دوم باید گفت که تأکید اصلی رهبری معظم انقلاب اسلامی در درجهی اول بر ایجاد بینش و بصیرت در آحاد ملت بهویژه نسل جوان نسبت به دستاوردها و زمینههای اقتدار و افتخارآفرینی انقلاب اسلامی بوده است. همچنین ایشان با معرفی ارزشمندیهای جامعهی اسلامی-ایرانی، بهدنبال معرفی جهت حرکت نسل جوان در پیشبرد اهداف انقلاب بوده اند و از کارآمدی وضعیت موجود با بیان مصادیق متعدد دفاع نموده اند.
One of the central themes of the modern world is the issue of national identity. In this study, the researcher seeks to analyze this concept in the context of the second step statement of the supreme leader of the revolution. In this study, the components of Islamic-Iranian identity have been investigated. For data analysis, the researcher has used deductive content analysis and inferential analytical methods and, for data collection, documentary methods are used. The results show that all components of Iranian Islamic identity creation, which comprises 24 components, are considered among the components of authority (15 words), prominence (13 words), persistence and orientation (9 words), and value (8 words) have the highest frequency and the components of performance (7 words), awareness (6 words), consistency, commitment, Personal Perception, Experience, Layout (5 Phrases), relationship (4 Phrases), linkage, verification, unity, coordination, and symbolism (3 Phrases) and differentiation, reflection, generality, acceptance, meaningfulness, and concern (2 Phrases).this shows the completeness of the discussion of identity in the context of the second step statement. regarding how the process of Iranian Islamic identity was created in the statement of the second step, the main emphasis of the supreme leader was primarily to provide insight, especially the younger generation, to the achievements and areas of authority and honor of the Islamic revolution. also, by introducing the values of the Iranian Islamic community, they have sought to introduce the young generation's movement in pursuit of the goals of the revolution and have defended the efficiency of the current situation by expressing numerous instances
خلاصه ماشینی:
ir علی شیروانی شیری 2 تاريخ دريافت: 30/4/1400 تاریخ بازنگری: 20/12/1400 تاريخ پذيرش: 24/12/1400 چكيده یکی از موضوعهای اساسی دنیای مدرن، مسئلهی هویت ملی است که در این مطالعه، پژوهشگران بهدنبال تحلیل این مفهوم در متن بیانیهی گام دوم رهبر معظم انقلاب هستند.
درخصوص چگونگی روند هویتآفرینی اسلامی-ایرانی در متن بیانیهی گام دوم باید گفت که تأکید اصلی رهبری معظم انقلاب اسلامی در درجهی اول بر ایجاد بینش و بصیرت در آحاد ملت بهویژه نسل جوان نسبت به دستاوردها و زمینههای اقتدار و افتخارآفرینی انقلاب اسلامی بوده است.
هویت اسلامی-ایرانی، مؤلفههای هویت، بیانیهی گام دوم انقلاب اسلامی، تحلیل محتوا استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
ازاینرو لازم است، با توجه به راهبردی بودن سند بیانیهی گام دوم انقلاب اسلامی، مسئله هویت بهصورت دقیق و جدی از منظر این سند، موردتوجه قرارگرفته و پژوهشهایی در جهت روشنسازی پدیدهی هویت به انجام رسد و طرحی برای ایجاد یک وضعیت هویتی پویا و مستحکم در شرایط درحالتغییر دنیا ریخته شود که پژوهش پیشرو در این سمت است.
در پاسخ به پرسش اول پژوهش، پژوهشگر با بهرهگیری از روش تحلیل قیاسی میرینگ، ضمن برشماری مؤلفههایی که در کل متن بیانیهی گام دوم به آنها پرداخته شده بود، عبارات متنی را که به مؤلفههای هویت اسلامی-ایرانی اشاره داشت، در قالب جمله و پاراگراف استخراج کرده و بهصورت جدول، آنها را به نمایش درآورد.
در پاسخ به پرسش دوم درخصوص چگونگی روند هویتآفرینی اسلامی-ایرانی در متن بیانیهی گام دوم باید گفت که تأکید اصلی رهبری معظم در درجه اول بر ایجاد بینش و بصیرت در آحاد ملت بهویژه نسل جوان نسبت به دستاورد و زمینههای اقتدار و افتخارآفرینی انقلاب اسلامی بوده است.