چکیده:
در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری 1400 نوشتهنگاری بهعنوان یکی از اصلیترین ابزارهای انتقال معنا بهکار رفته است. تحلیل حاضر به چیستی روابط نشانههای تصویری و نوشتاری در نوشتهنگاری انتخابات میپردازد و چگونگی انتقال هویت ایرانی اسلامی را از طریق کاربست نشانههای تصویری و نوشتاری در این آثار مورد بررسی قرار میدهد. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی است. روش گردآوری مطالب کتابخانهای از طریق فیشبرداری و تصویرخوانی است. نتایج تحقیق نشان میدهد هویت ملی به واسطه کاربرد نشانه تصویری پرچم ایران یا رنگهای بهکاررفته در آن، در نوشتار نمود مییابد که روابط درزمانی (همنشینی) و متداعی (همزمانی، جانشینی) میان نشانه تصویری و زبانی در آنها دیده میشود. هویت اسلامی نیز از رابطه درزمانی نشانههای نوشتاری طراحی شده بر اساس خطوط اسلامی و نمادهای تزیینی هنر اسلامی در طراحی نوشتار انتخاباتی نمود یافته است. تعامل نشانههای زبانی و طراحی حروف نوشتار در تبلیغات انتخاباتی 1400 هویت ملی، هویت اسلامی، هویت فردی و آرمانی را نشان میدهد.
In the 2021 presidential election, Typography is used as the main elements of expression of meaning. The present analysis deals with the relationship between visual and written signs in 2021 election typography and examines how the -Iranian identity is transmitted through the use of visual and written symbols in these works. The research method is descriptive-analytical. The method of collecting materials is a library through taking notes and image-reading. The results show that national identity is expressed in the text through the use of the visual symbol of the Iranian flag or the colors used in it. That the Syntagmatic and Associative (Paradigmatic) relations between the visual and linguistic signs are seen in them. Islamic identity is also reflected in the Syntagmatic relationship between written signs designed based on Islamic calligraphy and decorative symbols of Islamic art in the design of electoral writings. The Syntagmatic and Paradigmatic relations of visual and written signs in identifying the explicit and implicit meanings of writings designed in election advertisements are recognizable and effective in conveying meaning to the audience. The play between linguistic signs and the design of letters in the typography of the 2021 presidential election expresses national identities, Islamic identities, individual and ideal identities
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق نشان میدهد هویت ملی به واسطه کاربرد نشانه تصویری پرچم ایران یا رنگهای بهکاررفته در آن، در نوشتار نمود مییابد كه روابط درزماني (همنشینی) و متداعي (همزماني، جانشینی) ميان نشانه تصويري و زباني در آنها ديده ميشود.
سؤالات تحقیق سؤال اصلی تحقیق حاضر این است که طراحان نوشتهنگاری انتخابات 1400 از طریق چه روابط نشانهشناختی انواعی از هویت را به شکل معنای صریح و ضمنی به مخاطب عرضه میکنند؟ سؤالات فرعی 1- هویت ایرانی اسلامی از طریق کدام روابط نشانهشناختی در نوشتهنگاری تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری 1400 ایران بیان تصویری یافته است؟ 2- بهجز هویت ملی کدامیک از انواع هویت در نوشتهنگاری انتخابات 1400 قابلشناسایی است؟ Tajfel اهداف تحقیق 1-بیان حضور هویت ملی، اسلامی، فردی و اجتماعی بهعنوان لایههای پنهان معنایی در نوشتهنگاری تبلیغات انتخاباتی و بیان قرارگیری هویت فردی ذیل مجموعه هویت ملی، اسلامی و اجتماعی.
بهعنوان یک نشانه تصویری به شکل صریح از طریق روابط همنشینی با نوشتار، همبستگی و هویت ملی و اسلامي را بازنمایی میکند و آن زمانی است که نوشتار و نماد پرچم در زنجیرهای متوالی در کنار یکدیگر بازنمایی شدهاند.
(حاجیانی، 1379: 193) و با توجه به اهمیت آن و تکرار این نماد ملی اسلامي (پرچم) در تبلیغات انتخاباتی، اصلیترین و عامترین پیام نوشتهنگاری انتخاباتی هویت ملی و تعلق فرد انتخاباتي به اين سطح از هويت است.
(به تصویر صفحه رجوع شود) رابطه جانشيني نماد و نوشتار در نوشتهنگاری تبلیغات 1400 با مفهوم هویت ملی اسمیت بر این باور است که از میان همه هویتهای اجتماعی که امروزه افراد بشریت در آن سهیم هستند، هویت ملی، بنیادیترین و مشمولترین نوع هویت جمعی است (اسمیت، 1386: 143).