چکیده:
هدف: یکی از مهمترین چالشهای نهاد علم به عنوان مهمترین پیشران توسعه و پیشرفت کشور، فهم سازوکارها و بایستههای حکمرانی نهاد علم متناسب با اقتضائات بومی است. در این راستا، شناخت مسائل اصلی این نهاد با رویکرد راهبردی و با تأکید بر چشماندازها و سیاستهای کلان کشور، مقدمهای برای رفع موانع و طراحی سازوکارهای مطلوب در این زمینه است. هدف: هدف اصلی این پژوهش، مسئلهشناسی راهبردی در حکمرانی نهاد علم با تأکید بر اقتضائات بومی ایران بود. سؤال پژوهش این بود که «مهمترین مسائل راهبردی در حکمرانی نهاد علم با تأکید بر اقتضائات بومی نظام جمهوری اسلامی ایران چیست؟». روش: روش پژوهش مبتنی بر مطالعه و تحلیل اسنادی بود. یافتهها: نظام مسائل نهاد علم از اسناد و سیاستهای بالادستی جمهوری اسلامی در حوزۀ علم و فنّاوری همچون: سیاستهای کلی نظام در حوزۀ علم و فنّاوری، نقشۀ جامع علمی کشور، سند اسلامی شدن دانشگاهها، برنامۀ ششم توسعه، سند راهبردی نخبگان استخراج شده است. نتیجهگیری: مهمترین مسائل راهبردی مبتنی بر این سیاستها در چهار محور حکمرانی نهاد علم در تعامل با اقتصاد و صنعت، حکمرانی نهاد علم در تعامل با محیطهای علمی و دانشگاهی، حکمرانی نهاد علم در تعامل با دولت و حاکمیت و حکمرانی نهاد علم در تعامل با فرهنگ، جامعه و رسانه استخراج شده است.
Objective: One of the most important issues of the Institute of Science as the most important drivers of development and progress of the country is to understand the mechanisms and requirements of governing the Institute of Science in accordance with regional requirements. In this regard, recognizing the main issues of this institution with a strategic approach and emphasizing the prospects and macro policies of the country, leads to removing obstacles and designing desirable mechanisms in this field. Aim : The main purpose of this research is strategic problematics in governing the institution of science with emphasis on regional requirements of Iran and the question of this research can be posed as "What are the most important strategic issues in governing the institution of science with emphasis on regional requirements of Iran?". Method: The research method was based on documentary study and documentary analysis. Results : The system of science institution issues has been extracted from the upstream documents and policies of the Islamic Republic in the field of science and technology such as general policies of the system in the field of science and technology, comprehensive scientific map of the country, Islamicization of universities, Sixth Development Plan, strategic document of elites . Conclusion: In the results section, the most important strategic issues based on these policies in the 4 axes of governance of science institution in interaction with economy and industry, governance of science institution in interaction with scientific and academic environments, governance of science institution in interaction with government and governance The institution of science has been extracted in interaction with culture, society and the media.
خلاصه ماشینی:
سياستهاي کلي «علم و فنّاوري»: سياستهاي کلي علم و فّناوري(نظام آموزش عالي، تحقيقات و فّناوري) سال ١٣٩٣ و در اجراي بند يک اصل ١١٠ قانون اساسي، توسط مقام معظم رهبري و پس از مشورت با مجمع تشخيص مصلحت نظام ، در محورهاي جهاد مستمر علمي با هدف کسب مرجعيت علمي و فّناوري در جهان ؛ بهينه سازي عملکرد و ساختار نظام آموزشي و تحقيقاتي کشور به منظور دستيابي به اهداف سند چشم انداز و شکوفايي علمي؛ حاکميت مباني، ارزشها، اخلاق و موازين اسلامي در نظام آموزش عالي، تحقيقات و فّناوري و تحقق دانشگاه اسلامي؛ تقويت عزم ملي و افزايش درک اجتماعي نسبت به اهميت توسعۀ علم و فّناوري، ايجاد تحول در ارتباط ميان نظام آموزش عالي، تحقيقات و فّناوري با ساير بخشها؛ گسترش همکاري و تعامل فعال ، سازنده و الهام بخش در حوزة علم و فنۀاوري با ساير کشورها و مراکز علمي و فني معتبر منطقه اي و جهاني، به ويژه جهان اسلام ، همراه با تحکيم استقلال کشور طرح شده است .
شش ) مديريت بهينۀ سرمايه هاي انساني در نظام آموزش عالي «تربيت و توانمندسازي سرمايۀ انساني با تأکيد بر پرورش انسانهاي مّتقي و کارآفرين و خودباور و خلاق ، نوآور و توانا در توليد علم و فّناوري و نوآوري متناسب با ارزشهاي اسلامي و نيازهاي جامعه »(نقشۀ جامع علمي کشور: راهبرد کلان ٨) از جمله مسائل مورد توجه در اسناد راهبردي کشور است .