چکیده:
منابع انسانی به عنوان مهمترین دارایی سازمانهای دانشی و منبع خلاقیت و نوآوری که قابلیتهای فردی، استعداد، دانش، تجربه، مهارت، توانایی و نگرش را در خود دارند، زیر بنای اصلی موفقیت سازمانی را تشکیل میدهند هدف پژوهش طراحی مدل مدیریت منابع انسانی پایدار در صنعت پتروشیمی ایران بر اساس رویکرد آیندهپژوهی میباشد. هدف پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و توسعی و کیفی و روش اجرای آن از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش 15 نفر از خبرگان که به عنوان تیم تصمیم در شناسایی شاخصها و ابعاد متغیرها که از روش غیرتصادفی (هدفمند) و روش گلوله برفی استفاده شده است, میباشد. یافتههای پژوهش حاکی از آنست مدل مدیریت منابع انسانی پایدار در صنعت پتروشیمی ایران بر اساس رویکرد آیندهپژوهی از چهار بعد اصلی (درونداد، سازمان، فرآیند، برونداد) و 15 مولفه و 53 شاخص، تشکیل میشود. این یافتهها در سه مرحله از پرسشنامههای خبرگان، تکنیک دلفی مرحله اول و تکنیک دلفی مرحله دوم بدست آمدند که میبایست به هر چهار بعد توجه داشت.
Human resources as the most important assets of knowledge organizations and a source of creativity and innovation that have individual capabilities, talent, knowledge, experience, skills, abilities and attitudes, are the main foundation of organizational success. Sustainable in Iran's petrochemical industry is based on the future research approach. The purpose of the research is applied research and developmental and qualitative research and its implementation method is descriptive-survey research. The statistical population of the study is 15 experts who as a decision team in identifying indicators and dimensions of variables using non-random (targeted) method and snowball method . The research findings indicate that the model of sustainable human resource management in the Iranian petrochemical industry is based on a future research approach consisting of four main dimensions (input, organization, process, output) and 15 components and 53 indicators. These findings were obtained in three stages of expert questionnaires, the first stage Delphi technique and the second stage Delphi technique, which should be considered in all four dimensions.